Hovedmenu
Kvalitet og trivsel er to meget vigtige og centrale aspekter på Aarhus Business College.
I henhold til ”Bekendtgørelse af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø” skal alle skoler have en antimobbestrategi. Ifølge § 1b skal den myndighed, bestyrelse eller person, der har ansvar for uddannelsesstedet, fastsætte en antimobbestrategi, herunder en strategi mod digital mobning. Strategien kan revideres efter behov. Ifølge § 1c skal uddannelsesstedets ledelse udarbejde en handlingsplan, hvis der konstateres problemer med det psykiske undervisningsmiljø i form af mobning eller lignende. I handlingsplanen skal det fremgå hvordan problemerne effektivt bringes til ophør.
Skolen ønsker at sikre et godt og positivt læringsmiljø samt trivsel i pauser og fritid, så grundlaget for mobning ikke opstår. Alle skal være glade for at gå i skole. For at være glad skal man opleve, at man er en del af et fællesskab og at man udvikler sig. Derfor arbejder vi målrettet med at styrke de faglige fællesskaber på skolen.
Mobning er systematisk forfølgelse eller udelukkelse af en enkelt person i en sammenhæng, som personen er nødt til at være en del af. En person er mobbet, når personen gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra en eller flere personer. Mobning er ikke altid en bevidst handling.
Drillerier er mere spontane og tilfældige og formålet med drilleri er ikke udelukkelse fra fællesskabet. Konflikter er uoverensstemmelser om en bestemt sag mellem to mennesker, der begge er aktivt handlende i forhold til hinanden. Mobning er derfor ikke en konflikt, men et overgreb med en aktiv og en passiv deltager.
Mobning kan tage mange former:
En elev, der bliver mobbet, kan f.eks. reagere ved at blive enten mere stille eller mere aggressiv, ved at ”gemme sig” i klassen eller ved at få meget fravær. I en klasse, hvor der sker mobning, kan det måske mærkes på stemningen, klassen bliver mere urolig og får koncentrationsbesvær.
Som en del af det forebyggende arbejde har alle medarbejdere og ledelsen en opgave med at:
Lærerne i klasseteamet har en vigtig rolle med at være:
Elevråd, klasser, hold og enkeltelever har ligeledes en rolle med at sikre at:
At mobbe er en overtrædelse af skolens studie- og ordensregler og sanktioneres ifølge disse. Når en medarbejder får en henvendelse om en mulig mobning, skal medarbejderen straks rette henvendelse til ledelsen om dette, så denne kan udarbejde en handlingsplan.
Midlertidige foranstaltninger igangsættes. Det kan f.eks. være:
Ledelse og studievejledning vil i løbet af de næste 10 dage i fællesskab afklare situationen og udrede hændelsesforløbet ved at tale med de involverede parter og med klassens lærere.
Hvis det vurderes, at der er tale om mobning vil ledelse og vejledere udarbejde en konkret handlingsplan. Elementer i en sådan handlingsplan kan f.eks. være:
Aarhus Business College har som uddannelsesinstitution et ansvar for at sikre elever de bedst mulige rammer for læring, trivsel og personlig udvikling gennem respekt, ansvar og omsorg for den enkelte og fællesskabet.
Målet med denne politik er dels at skabe sunde og trygge rammer, dels at sikre kendskab til regler og indsatser for såvel elever som forældre og medarbejdere. Skolen ønsker at give den enkelte elev de bedste forudsætninger for at træffe bevidste og sundere valg, hvad angår rygning, alkohol og euforiserende stoffer.
Politikken har til formål:
Alle skal være ansvarlige over for hinanden. Har man kendskab til eller en begrundet fornemmelse af, at en enkelt eller flere er på vej til et egentligt misbrug, skal det tages det op ved en henvendelse til kontaktlærer, studievejleder eller rektor/forstander.
På Aarhus Business College er der tobaksfri skoletid. Det betyder at elever, kursister, medarbejdere og gæster på skolen ikke må ryge. Anden brug af tobaksmidler, herunder e-cigaretter, snus og skrå er heller ikke tilladt. Tobaksforbuddet er også gældende uden for skolens område for alle elever og medarbejdere. Det er derfor ikke tilladt at forlade skolens område og ryge i arbejds- og skoletiden, hverken på private eller offentlige områder.
Røgfri skoletid på EUX-gymnasiet, HHX-gymnasiet i Viby og HHX-gymnasiet i Risskov fra mandag – fredag kl. 08.00 – 16.00
Røgfri skoletid på Handelsfagskolen i Skåde og Handelsfagskolen i Odder gælder fra mandag – torsdag kl. 8.00 – 16.00 og fredag kl. 8.00 – 14.00.
Der må ikke indtages alkohol i skoletiden, og alkoholiske drikke må ikke forefindes på skolens område. Eleverne må således ikke indtage alkohol i forbindelse med undervisningen og andre af skolens planlagte aktiviteter. Det vil sige, at eleverne ikke må indtage alkohol på introture, ekskursioner og studieture.
Eleverne må ikke møde påvirkede op til undervisningen eller til aktiviteter planlagt af skolen.
På EUX-gymnasiet, HHX-gymnasiet i Viby og HHX-gymnasiet i Risskov er den eneste undtagelse for ovenstående, skolens fester og caféer, der er lukkede arrangementer, hvor kun skolens elever har adgang. Til disse fester kan der købes øl, cider og alkoholsodavand– alle med en alkoholstyrke på ca. 5 % eller derunder. Der kan altid købes alkoholfrie drikke. Ved særlige lejligheder kan der være udskænkning af vin. Indtagelse af alkohol må ikke betyde, at man er til gene for sine omgivelser, eller er til fare for sig selv.
På Skolehjemmene på Handelsfagskolen i Skåde og Handelsfagskolen i Odder, er det muligt at købe øl, vin og cider i skolens bar. Inden for tidsrummet 19.00-23.00 må der nydes alkohol købt i cafeen i de anviste områder. Det er ikke tilladt at medbringe alkohol på skolen, ej heller nyde alkohol købt i skolens cafe uden for anviste områder. Overtrædelse af disse regler kan i yderste tilfælde medføre udelukkelse fra skolehjemmet.
Ifølge gældende lovgivning er al indtagelse af, besiddelse af og al handel med euforiserende stoffer ikke tilladt. Dette gælder således også på skolen.
Skolen formidler viden om rygning, alkohol og euforiserende stoffer til skolens undervisere samt elever på alle årgange, således at eleverne får mulighed for at træffe et sundere valg m.h.t. rygning, alkohol og euforiserende stoffer. Der gennemføres bl.a. konkrete undervisningsforløb i løbet af skoleåret.
På EUX-gymnasiet, HHX-gymnasiet i Viby og HHX-gymnasiet i Risskov er der en fast procedure for, hvordan viden, mistanke og bekymring for en elevs eventuelle misbrug behandles.
På Handelsfagskolen i Skåde og Handelsfagskolen i Odder medfører indtag og/eller formidling af euforiserende stoffer øjeblikkelig bortvisning. Ved bekymring/mistanke om misbrug tages der direkte kontakt til virksomheden, og er eleven under 18 år også forældrene.
Alle typer af henvendelser vedrørende viden, mistanke og bekymring for misbrug hos en elev, skal gå gennem studievejledningen. Det er studievejledningens opgave at gå i dialog med eleven. Dialogen foregår, når eleven ikke er påvirket og hurtigst muligt efter henvendelsen. Dialogen foregår i fortrolighed, så der kan formidles det/de rette tilbud til eleven. Målet for dialogen er at få eleven til at ophøre et eventuelt misbrug ved at tilbyde hjælp og henvise til det relevante behandlingssted, herunder at henvise eleven til skolens psykolog, Rusmiddelcenter Aarhus eller Ungdomscentret. Studievejlederen følger, efter aftale med eleven og behandlingssted, op på behandlingen som støtte for eleven.
Hvis eleven er under 18 år, skal skolen kontakte elevens forældre eller værger.
Ved brud på ovennævnte regler henvises generelt til skolens studie- og ordensregler.
Alle medarbejdere på skolen er med til at håndhæve studie- og ordensreglerne og informerer ledelse, hvis der opleves brud herpå.
Ved opdagelse af brug eller besiddelse af eller handel med euforiserende stoffer på skolen medfører dette omgående bortvisning. Ved fester tages der test ved mistanke om indtagelse af euforiserende stoffer, og dette kan undtagelsesvist også gennemføres i forbindelse med undervisningen.
Hvis en elev testes positiv for indtagelse af euforiserende stoffer, sker der en opfølgning fra skolens side, jf. ovenstående afsnit: ”Opfølgning ved bekymring/mistanke om misbrug”
Henvendelsesmuligheder i Aarhus Kommune.
Alle tilbud er gratis for elever og studerende.
Unge under 18
Ungecentret
Skanderborgvej 156, 8260 Viby J
Tlf.: 8940 5200
Website: Ungecentret
Unge over 18
Rusmiddelcenter Aarhus
Sumatravej 3, 8000 Aarhus C
Tlf.: 8940 1195
Website: Rusmiddelcenter (aarhus.dk)
Tlf. 87 13 40 35
Mail folkesundhed@mso.aarhus.dk
Website: Folkesundhed Aarhus
Rygestop:
Gitte Vils, Tlf.: 2960 869 www.slip-fri.dk
Handicappolitikken på Aarhus Business College er afgørende for at sikre, at alle elever, uanset eventuelle handicap eller særlige behov, har adgang til uddannelse og i videst mulige omfang kan deltage i skolens aktiviteter. Aarhus Business College har et inkluderende miljø, hvor alle elever kan trives og udvikle sig både fagligt og socialt. Derfor denne handicappolitik, der i videst mulige omfang tager højde for de individuelle behov hos den enkelte elev og sikrer, at deres rettigheder respekteres, og deres potentialer udnyttes fuldt ud. I denne politik beskriver vi vores vision og vores strategi for at opnå et inkluderende læringsmiljø på Aarhus Business College.
Definition af handicap
På Aarhus Business College definerer vi handicap som enhver form for funktionsnedsættelse, der kan have indvirkning på en elevs evne til at udføre daglige aktiviteter, lære og deltage i skolens aktiviteter sammen med andre elever. Vi tager udgangspunkt i handicaps, som understøttes af Specialpædagogiske Støtte (SPS-støtten) og almindelige regler for eksempelvis adgangsforhold (niveaufrie), WC-forhold mv. Vi anerkender, at handicaps kan have forskellige grader og manifestationer, og at de kan ændre sig over tid, og derfor vil vi tilstræbe at tilpasse vores tilbud og støtte til hver elevs individuelle behov.
Vores mål er at sikre, at alle elever på vores skole, uanset deres handicap, har adgang til uddannelsen og kan deltage i skolens aktiviteter.
Aarhus Business Colleges handicappolitik tager udgangspunkt i FNs Handicapkonvention[1], hvor handicappede skal ligestilles og have mulighed for at leve efter menneskerettighederne, og de skal kunne tage en ungdomsuddannelse som andre unge. I vores handicappolitik arbejder vi mod at fjerne barrierer for den handicappedes funktionsnedsættelse, så vi ved at kompensere for handicappet opnår størst mulig grad af lighed. Handicap kan tage mange former:
Vi bestræber os på at kompensere for elevens handicap, men vi kan ikke gå på kompromis med uddannelsernes formål og indhold (Lov om Gymnasiale Uddannelser og Lov om Erhvervsuddannelser). Her står der blandt andet, at eleven tilegner sig almendannelse, faglig bred og dyb viden samt evnen til at indgå i et studiemiljø med krav til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge viden. Vi kan således ikke afvige fra krav som mødepligt, aktiv deltagelse i timerne, gruppearbejde og skriftligt arbejde mv., som er ufravigelige krav til at gennemføre uddannelse og opnå de kompetencer, som vi skal sikre. Vi forventer derfor, at alle elever indgår i et samarbejde med skolen om at leve op til uddannelsernes formål.
Vi bestræber os på at støtte eleven og kompensere for handicappet ved at tage højde for den fysiske, sociale og faglige tilgængelighed, hvilket er elementer, der i øvrigt gavner alle elever og understøtter det inkluderende sociale miljø på skolerne.
Aarhus Business Colleges Krise- og Sorgplan skal sikre elever, medarbejdere og andre interessenter gode og trygge rammer i en situation hvor alvorlige hændelser, sygdom eller død indtræffer. Planen skal sikre de bedst mulige vilkår for den eller de ramte og de pårørende således, at ingen isoleres og lades alene med sin krise eller sorg.
Denne plan træder i kraft, når en krise eller en sorg indfinder sig eller opstår. Andre steder i skolens politikker findes detaljerede planer for en lang række forebyggende indsatser, som blandt andet skal forebygge ulykker, kriser og sorg.
Det er svært præcist at fastlægge politikker eller planer for hvis det, som ikke må ske, sker. Der er mange slags kriser og mange slags reaktioner på kriser. Med denne plan sendes klare signal om de forventninger man kan have til Aarhus Business College i krisesituationer, samtidig med at den er skolens guideline for at handle og agere.
Krise- og Sorgplanen lægger ikke op til terapeutiske initiativer eller forløb, men fokusere på at sikre, at kolleger og/eller kammerater får hjælp til at drage omsorg for den/de ramte.
Til Krise- og Sorgplanen hører en intern procedureplan. Procedureplanen beskriver i detaljer opgaver og ansvarsfordeling ved alvorlige hændelser eller dødsfald.
En krise er præget af hurtigt skiftende følelser, tankemæssigt kaos samt andre stærke og overvældende reaktioner. De begivenheder, som sætter alle disse reaktioner i gang, kan være meget forskelligartede, men har følgende til fælles:
Kendetegnende for en krisetilstand er, at den typisk varer fra et par uger til et par måneder, hvorefter man er tilbage på normalt funktionsniveau. Hvordan man kommer igennem en krise, afhænger både af selve hændelsen, personlighed, gruppen man er i, de pårørende og tidligere erfaringer med at håndtere vanskelige oplevelser.
Mange mennesker og grupper vil gennem hjælp til selvhjælp, og med støtte fra hinanden og de nærmeste, komme godt igennem krisen. Andre har måske brug for professionel hjælp undervejs for at undgå, at krisens reaktioner bliver kroniske eller på anden vis udvikler sig i en negativ retning. Når krisen er ovre, vil man ofte opleve, at modgangen har gjort en stærkere; både personligt og i relation til samarbejdet med andre.
Aarhus Business College gør sit til at skabe de bedste muligheder for en sund og konstruktiv krise- og sorgbearbejdning.
Når skolen får kendskab til, at en elev har mistet en nærtstående eksempelvis forældre eller søskende, kontakter rektor hurtigst muligt den berørte elev og dennes pårørende.
Hvis eleven ønsker det, informerer rektor elevens undervisere og klasse. Den underviser der har klassen, giver plads til de allerførste reaktioner og mulighed for at tale om hændelsen.
Kontaktlæreren og studievejlederen tager kontakt til eleven (og dennes pårørende) og aftaler, hvordan genoptagelse af skolegang mv. skal foregå.
Eleven tilbydes en samtale med skolens psykolog.
Kontaktlæreren og studievejlederen følger løbende op på eleven.
Hvis en elev kommer ud for en alvorlig hændelse i skoletiden, skaber rektor og de tilstedeværende medarbejdere overblik over situationen, tilkalder relevant hjælp og kontakter elevens pårørende.
Når situationen er under kontrol, samler rektor øjenvidnerne til hændelsen på skolen for at håndtere de første indtryk og vurderer, hvorvidt disse elevers forældre skal kontaktes. Rektor vurderer hvorvidt der er behov for professionel debriefing ved enten skolens egen psykolog eller ekstern. Debriefingen gennemføres seneste 2 dage efter hændelsen.
Afhængig af ulykkens omfang orienterer rektor elevens klasse, klasselærere og studievejledere. Hvis rektor finder det nødvendigt, informeres resten af skolens elever og medarbejdere. Den underviser der har klassen, giver plads til de allerførste reaktioner og mulighed for at tale om situationen.
Kontaktlæreren og studievejlederen hjælper eleven til at finde sig til rette i klassen efter eventuelt overstået sygefravær og følger løbende op på eleven.
Afhængig af hændelse omfang kan rektor indkalde til en yderligere debriefing et par uger efter hændelsen. Karakteren af den yderligere debriefing afhænger naturligvis af hændelsens omfang og konsekvenser.
Hvis en elev bliver syg eller kommer alvorligt til skade uden for skoletiden, kontakter rektor eleven og dennes pårørende for at skabe overblik over situationen.
Hvis eleven ønsker det, informerer rektor elevens undervisere og klasse. Hvis rektor finder det nødvendigt, informeres resten af skolens elever og medarbejdere. Den underviser der har klassen, giver plads til de allerførste reaktioner og mulighed for at tale om situationen. Rektor vurderer hvorvidt der er behov for professionel debriefing ved enten skolens egen psykolog eller ekstern.
Rektor kontakter elevens pårørende for at orientere om skolens procedurer og forventningsafstemmer i forhold til skolens ageren.
Rektor indkalder hurtigst muligt til et formøde for at skabe overblik over situationen herunder
Rektor orienterer alle undervisere ved en fælles samling. Her informeres om, hvad der er sket, og der afholdes 1 minuts stilhed. Der sendes desuden e-mail ud, så alle skolens medarbejdere er orienteret.
Rektor orienterer alle skolens elever ved en fælles samling. Her informeres om, hvad der er sket, og der afholdes 1 minuts stilhed. De pårørende kan inviteres.
Elevens klasse samles herefter med kontaktlærer, studievejleder og rektor. Der gives plads til de allerførste reaktioner og mulighed for at tale om situationen. Rektor vurderer hvorvidt der er behov for professionel debriefing ved enten skolens egen psykolog eller ekstern. Afhængig af situationen overvejes om klassens undervisning skal genoptages for resten af dagen.
I skolens øvrige klasser gives der ligeledes plads til at tale om hændelsen. Rektor, undervisere og studievejledere er opmærksomme på, hvorvidt der er elever i andre klasser eller hold, der har en nær relation til den afdøde elev. Rektor vurderer hvorvidt der er andre elever, der har behov for en professionel debriefing ved enten skolens egen psykolog eller ekstern
Kontaktlæreren og studievejlederen følger løbende op på klassen og de eventuelt øvrige berørte elever.
Rektor sender kondolence brev til elevens pårørende med information om, hvad skolen har foretaget sig i forbindelse med dødsfaldet.
Den nærmeste leder aftaler i samråd med medarbejderen, i hvilket omfang kollegaer og eventuelt klasser skal orienteres.
Nærmeste leder indkalder til møde med eventuel deltagelse fra tillidsrepræsentant eller anden bisidder om den videre proces. Fokus er at sikrer de bedst mulige vilkår for den berørte medarbejder eksempelvis aflastning eller fritagelse fra arbejde i en kortere periode.
Den nærmeste leder følger løbende op på medarbejderen.
Den nærmeste leder kontakter de pårørende for at orientere om skolens procedurer og forventningsafstemmer i forhold til skolens ageren.
Den nærmeste leder indkalder hurtigst muligt til et formøde for at skabe overblik over situationen herunder
Den nærmeste leder orienterer relevante medarbejdere ved en fælles samling. Her informeres om, hvad der er sket, og der afholdes 1 minuts stilhed. Der gives plads til de allerførste reaktioner og mulighed for at tale om situationen. Den nærmeste leder vurderer hvorvidt der er behov for professionel debriefing ved enten skolens egen psykolog eller ekstern. Der sendes desuden e-mail ud, så alle skolens medarbejdere er orienteret.
Rektor informerer elever ved en fælles samling. Her informeres om, hvad der er sket, og der afholdes 1 minuts stilhed. Rektor vurderer hvorvidt det er nødvendigt for klasserne at bearbejde situationen.
Den nærmeste leder sender kondolence brev til de pårørende med information om, hvad skolen har foretaget sig i forbindelse med dødsfaldet.
Den nærmeste leder laver løbende opfølgning med berørte medarbejdere.
Som elev på HHX-gymnasiet har du en række rettigheder. Skolen sørger for at stille forskellige ressourcer til rådighed, som skal være med til at give dig gode betingelser for at gennemføre din gymnasieuddannelse med et tilfredsstillende resultat. Vi sørger blandt andet for, at dygtige undervisere planlægger og gennemfører undervisningen, og at der bliver gjort rent hver dag. Desuden stiller vi bygninger og it-udstyr til rådighed, og vi sørger for, at du altid har et sted, hvor du kan henvende dig, hvis du har spørgsmål m.m.
Med rettighederne følger også pligter. I din tid på HHX-gymnasiet vil du opleve, at du på flere måder gennemgår et forløb fra elev til studerende. Du er elev, når du starter, men studerende, når du afslutter som student. Det betyder fx, at du har et ansvar for:
Formålet er naturligvis at sikre dig størst muligt udbytte af dine 3 år på HHX-gymnasiet.
Alle elever skal leve op til de forventninger, vi har til god adfærd på skolen. Dette gælder også elevsamvær uden for skolen, hvor dette har betydning for skolelivet:
Der er mødepligt til al planlagt undervisning og arrangementer på og uden for skolens område, og skolen holder regnskab med dine skriftlige afleveringer og registrerer dit fremmøde.
At møde til undervisning handler om at lære noget og for at være sammen med venner og klassekammerater – ikke for at undgå fravær.
Din underviser fører fravær ved lektionens begyndelse. Hvis du ikke er der når lektionen starter, føres du 100% fraværende – ingen undtagelser. Tilsvarende føres du 100% fraværende for lektionen, hvis du forlader undervisningen inden lektionen afslutning. Ved registrering skelnes der ikke mellem forskellige typer af fravær som eksempelvis forsinkede busser, tandlægebesøg, køretimer, sygdom mv. Hvis du er fraværende ved lektionens start eller forlader lektionen inden afslutning, skal du ALTID angive en fraværsårsag i Lectio.
Hvis du deltager i en anden aktivitet planlagt af skolen, føres du tilstedeværende. Du skal i god tid kontakte din underviser på Lectio. Aktiviteter i undervisningstiden som ikke giver fravær, hvis de er varslet til din underviser forud, er elevrådsmøder, udvalgsmøder, andre møder planlagt af skolen (studievejleder, psykolog, ledelse), deltagelse i brobygning, talentforløb, praktik i virksomhed samt speeddates og lærepladssamtaler med virksomheder. Deltagelse skal altid ske efter en konkret aftale med en underviser, rektor, studievejleder eller erhvervskonsulent.
Hvis du er fraværende fra undervisningen, skal du altid angive fraværsårsag i Lectio. Planlægger du at være fraværende i flere dage, skal du henvende dig til skolens ledelse.
For elever med funktionsnedsættelse, som af denne grund har vanskeligt ved at overholde fremmøde ved lektionernes begyndelse, er det i helt særlige tilfælde muligt at lave en aftale med skolens ledelse. Den særlige aftale fritager ikke eleven fra mødepligt eller fraværsregistrering – hvis eleven ikke er mødt til tiden, bliver eleven registreret fraværende, som alle andre elever. I helhedsvurderingen af elevens fravær, vil aftalen indgå som grundlag for eventuelle indsatser, sanktioner mv.
For elever fra lokalområder med dårlige offentlige transportmuligheder, er det i helt særlige tilfælde muligt at lave en aftale med skolens ledelse. Det gælder for elever, som kommer fra et lokalområde med eksempelvis meget få busafgange, og hvor det handler om en større ulempe for eleven eksempelvis at skulle møde ind på skole mere end 45 min. før skolestart. Elitesportselever skal ikke forvente at få undtagelser alene på grund af sporten.
Hvis din studieaktivitet ikke er tilstrækkelig stor, bliver du kontaktet af en af skolens studievejledere/fastholdelseskoordinatorer. At være studieaktiv kræver, at du møder velforberedt til undervisningen, at du deltager aktivt i undervisningen og at du afleverer skriftlige opgaver rettidigt. Studievejlederen ser nærmere på, hvorfor du har været fraværende og læser alle dine fraværsbeskeder. I vurderingen af dit fravær tages der behørigt hensyn til årsagerne til fraværet. Det er derfor yderst vigtigt, at du skriver fraværsårsagerne i Lectio.
I denne forbindelse vil der blive indgået en aftale, som du skal overholde. Hvis aftalen ikke overholdes, vil du hurtigt blive kontaktet igen af en studievejleder. Formålet med disse aftaler er, at du får mulighed for at udvise tilstrækkelig studieaktivitet, så du kan fastholdes i uddannelsen. Du vil ligeledes blive orienteret om, at fortsat mangel på studieaktivitet vil medføre fratagelse af SU for en kortere eller længere periode. Hvis du er under 18 år, kan der evt. blive tale om en samtale med dine forældre.
Vurderingen af studieaktivitet er individuel og helhedsorienteret. Det betyder, at der ikke er faste grænser for eksempelvis fravær og manglende afleveringer.
Hvis du stadig ikke overholder de aftaler, du indgår, vil du hurtigt blive indkaldt til en samtale med studievejlederen. Din studievejleder vil orientere dig om, at din manglende studieaktivitet kan medføre, at du fratages din SU, eller, hvis du er under 18 år, at dine forældre vil blive indkaldt til samtale. Hvis årsagen til dit fravær er sygdom, kan skolen bede dig komme med en lægeerklæring, som du selv skal betale – det gælder i øvrigt i hele forløbet med behandling af manglende studieaktivitet.
Fortsætter du med at udvise manglende studieaktivitet herefter, vil det medføre udmeldelse af uddannelsen.
Hvis du gennem det meste af et skoleår udviser netop tilstrækkelig studieaktivitet, eller hvis du er omgænger, så vil skolen have ekstra opmærksomhed på den studieaktivitet i det næste skoleår, og ovenstående procedurer kan fremskyndes, hvis studievejleder/fastholdelseskoordinator vurderer, at det er nødvendigt.
BEMÆRK: Hvis du løbende opnår meget dårlige resultater i et konkret fag, kan din faglærer henvise dig til at deltage i lektiecafe. Der er mødepligt til dette, og det vil således fremgå af dit skema i Lectio.
Det er din pligt at sørge for, at afleveringsopgaver er afleveret til tiden og på den anviste måde. Kan underviseren ikke tilgå opgaven, er besvarelsen tom eller er det ikke den rigtige besvarelse, som er afleveret, betragtes opgaven som udgangspunkt som ikke afleveret.
Evaluering af dit faglige niveau og standpunkt foretages løbende og omfatter således også dine skriftlige arbejder (afleveringsopgaver). En forudsætning for en korrekt vurdering og for opfyldelse af uddannelsens og fagenes mål og krav er derfor, at dine skriftlige arbejder (afleveringsopgaver), interne prøver og lignende er din egen og selvstændige besvarelse.
Snyd og afskrift, kopi eller andet plagiat er ikke tilladt og sanktioneres. Det er heller ikke tilladt at lade andre besvare opgaven – heller ikke ved brug af AI-teknologi. Det gælder i forbindelse med både daglige afleveringsopgaver og eksamen.
Snyd er, når man kopierer/plagierer dele af eller hele opgaver fra andre elever, lærebøger, nettet eller andet. Der er tale om snyd/plagiat, når en andens tekst er anvendt uden at lave præcise kildehenvisninger. Det gælder også, hvis man blot har “oversat” den fremmede tekst til sit eget sprog. Der er tale om snyd/plagiat, når man får andre til at lave sin besvarelse – herunder brug af AI-teknologi. Man skal hver gang, man anvender en andens arbejde, anvende kildeangivelse.
Det er til enhver tid dit ansvar at overholde disse regler, og medvirke til ved plagiatkontrol, mundtlige overhøringer og lignende at kunne vise, at den/de afleverede opgaver er en selvstændig besvarelse. Hvis ikke du vil medvirke eller ikke kan vise, at der er tale om en selvstændig besvarelse, så betragtes det som snyd og kan sanktioneres efter skolens studie- og ordensreglement. Snyd i forbindelse med interne prøver og afleveringsopgaver vil medføre en samtale med skolens ledelse og en skriftlig advarsel. Opgaven tæller ikke med i afleverede opgaver, og den interne prøve skal gennemføres på et senere tidspunkt. Hvis en elev snyder igen, kan det få konsekvenser for den videre skolegang.
Hvis der er tale om snyd i forbindelse med eksamen, kan der ske en af to ting: 1. Du bortvises fra den pågældende prøve, og prøven kan dermed ikke godkendes. Det betyder, at du først kan komme til eksamen i faget i næste ordinære eksamenstermin – enten i december eller i maj året efter, eller 2. skolen kan vælge at give dig karakteren – 3 i den pågældende prøve. (Denne sidste regel gælder IKKE for elever, der har påbegyndt HHX før 1. august 2017).
Rygning er ikke tilladt på HHX-gymnasiet. HHX-gymnasiet har indført tobaksfri skoletid. Det betyder at elever, ansatte og gæster på skolen ikke må ryge fra kl. 08.00 – 16.00.
Anden brug af tobaksmidler, herunder e-cigaretter, snus og skrå er heller ikke tilladt.
Rygeforbuddet er også gældende uden for skolens område. Det er derfor ikke tilladt at forlade skolens område og ryge i arbejds- og skoletiden, hverken på private eller offentlige områder.
Der må ikke medbringes eller indtages rusmidler – alkohol eller narkotika – på skolen. Indtagelse eller formidling af rusmidler kan medføre omgående bortvisning. Skolens lukkede caféer og fester er dog undtaget fra alkoholforbuddet, og der sælges lavalkoholiske drikke (øl, breezer mv.) og sodavand. Kun de af skolen formidlede drikkevarer må indtages (jf. skolens politik for rygning, alkohol og euforiserende stoffer).
Det er ikke tilladt at møde påvirket op til undervisningen eller skolens caféer og fester. Deltagelse i alkoholtest og test for euforiserende stoffer er på forlangende obligatorisk ved fester og caféer såvel som i hverdagen.
Studierejser, introturer mv. planlægges, arrangeres og gennemføres uden alkohol.
Det er ikke tilladt at foretage lyd- og billedoptagelser af skolens ansatte eller elever hverken på eller udenfor skolen, medmindre der er givet udtrykkeligt samtykke. Tilsvarende er transskribering af møder herunder virtuelle møder heller ikke tilladt. Skolens undervisere kan dispensere for denne regel, hvor det begrundes i faglighed og læringsperspektiv, og hvor det optagede alene bruges på klassen. Ved dispensation skal den enkelte elev dog være indforstået med at blive optaget.
Deling af optagelser må selvfølgelig heller ikke finde sted. Dette omfatter også lukkede sociale medier.
At tage billeder eller optage video af en person, som ikke har givet lov til det, er underlagt almindelig lovgivning og er dermed strafbart. Visning og deling af ulovlige optagelser, selv på lukkede sociale medier, er i sig selv ulovligt. Strafferammerne er bøde eller fængsel i op til seks måneder. Det er en skærpende omstændighed, hvis billedet eller videoen er af krænkende karakter.
Forvolder du skade på skolens bygninger eller inventar, er du selv erstatningspligtig. Det betyder, at du skal bruge din egen eller din families ansvarsforsikring.
Demokratiet er en afgørende grundsten i det danske samfund. Uddannelserne på Aarhus Business College skal forberede eleverne til at leve i et samfund med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes politiske og samfundsmæssige engagement. Skolens indretning, undervisningens gennemførelse og indhold samt skolens hele virke er derfor bestemt for dette.
Med det udgangspunkt betragtes eksempelvis politisk overbevisning, interessetilhørsforhold, seksualitet og religion som et privat anliggende. Derfor kan politiske aktiviteter og religiøse ritualer alene praktiseres på steder og tidspunkter, hvor det ikke forstyrrer undervisningen, andre læringsaktiviteter og andres færden på skolen.
Enhver form for racistiske, sexistiske eller andre diskriminerende budskaber er uacceptable.
Alle elever deltager aktivt og fuldt i undervisningen i alle fag uanset undervisningens emner og indhold og uanset den enkeltes religion eller politiske tilhørsforhold.
På Aarhus Business College er dialog og åben kommunikation grundlæggende værdier, og derfor må huer, hatte, tørklæder m.m. ikke dække en elevs ansigt.
Ved brud på skolens ordensregler og hvis du ikke udviser almindelig god opførsel – dette gælder også i forbindelse med anvendelse af IT – og hvis du ikke overholder de aftaler, du indgår, vil du blive indkaldt til en samtale med skolens ledelse. Brud på skolens ordensregler kan medføre følgende sanktioner:
Grove overtrædelser og krænkelser kan straks og uden varsel medføre bortvisning i en periode. Særdeles grove overtrædelser af skolens studie- og ordensregler kan medføre øjeblikkelig udmeldelse.
Enhver sanktion iværksættes kun når sagen er tilstrækkelig belyst, parterne er hørt og eventuelle indsigelser er behandlet.
Oprykning til næste klassetrin er betinget af, at du efter skolens vurdering har fået et tilstrækkeligt udbytte af undervisningen. Skolen kan nægte dig oprykning til næste klasse, hvis dit standpunkt eller det opnåede gennemsnit ved skoleårets afslutning er under 2,0, og hvis det på grundlag af den løbende evaluering vurderes, at dit udbytte af det hidtil gennemførte undervisningsforløb ikke har været tilstrækkeligt. Beregningen af gennemsnittet foretages som et uvægtet gennemsnit af de karakterer, der i det pågældende skoleår, er opnået i officielle prøver til eksamen, samt interne prøver ved afslutningen af de pågældende skoleår. Standpunktskaraktererne opnået ved skoleårets afslutning medregnes. På 1. år medregnes ligeledes prøvekaraktererne i AP og ØG.
Hvis du nægtes oprykning, kan du gå det pågældende klassetrin om én gang, dog således at du maksimalt kan bruge fem år på at fuldføre HHX. Dette forudsætter, at skolen ud fra en faglig vurdering accepterer dette.
Når skolen træffer en afgørelse om iværksættelse af en sanktion gælder bestemmelser vedrørende partshøring, således at du bliver gjort bekendt med de oplysninger og vurderinger, der ligger til grund for skolens påtænkte afgørelse. Du vil have mulighed for at komme med en udtalelse, inden skolen træffer sin endelige afgørelse. Skolen fastsætter en frist for, hvornår du senest skal komme med din udtalelse. For elever, der ikke er fyldt 18 år, vil forældrene blive hørt.
Ovenstående gælder ikke ved en mundtlig pædagogisk tilrettevisning.
Læs i øvrigt mere ved at klikke her.
Hvis du ønsker at klage over skolens afgørelse om iværksættelse af en sanktion, skal du klage til Undervisningsministeriet. Klagen indgives til skolen, som videresender den til Undervisningsministeriet. Hvis du er under 18 år, kan klagen indgives af dine forældre.
Der henvises til Bekendtgørelse om studie- og ordensregler m.v. i de gymnasiale uddannelser, hvor de nærmere frister for indgivelse af en klage er beskrevet i § 11. Den finder du ved at klikke her.
Som elev på Aarhus Business College har du en række rettigheder. Skolen sørger for at stille forskellige ressourcer til rådighed, som skal være med til at give dig gode betingelser for at gennemføre din uddannelse med et tilfredsstillende resultat. Vi sørger blandt andet for, at dygtige undervisere planlægger og gennemfører undervisningen, og at der bliver gjort rent hver dag. Desuden stiller vi bygninger og it-udstyr til rådighed, og vi sørger for, at du altid har et sted, hvor du kan henvende dig, hvis du har spørgsmål m.m.
Med rettighederne følger også pligter. Det betyder f.eks., at du har et ansvar for:
Formålet er naturligvis at sikre dig størst muligt udbytte af din tid på Aarhus Business College.
Alle elever skal leve op til de forventninger, vi har til adfærd på skolen. Dette gælder også elevsamvær uden for skolen, hvor dette har betydning for skolelivet:
Procedure på grundforløbet
Procedure for hovedforløb
Du har mødepligt til al planlagt undervisning på og uden for skolens område, og skolen holder regnskab med dine skriftlige afleveringer og registrerer dit fremmøde i begyndelsen af hver lektion. Du skal henvende dig til din underviser, hvis du ikke kan møde til enkelte timer. Ved fravær udover enkelte timer skal du henvende dig til skolens ledelse – uanset om det er enkelte timers fravær eller mere, skal du altid orientere din læreplads om dit fravær.
Hvis din studieaktivitet ikke er tilstrækkelig høj, vil du blive kontaktet af skolen. Arbejdspladsen vil ligeledes blive orienteret. I samarbejde mellem dig, arbejdsgiver og skolen laves en aftale om den fremtidige studieaktivitet. Ved manglende overholdelse af aftalen kan du sanktioneres med advarsler – i værste fald udskrivning af uddannelsen.
Hvis årsagen til dit fravær er sygdom, kan skolen bede dig komme med en lægeerklæring, som du selv skal betale.
Hvis du er under 18 år, bliver der sendt en kopi af ovennævnte aftaler til dine forældre.
Det er til enhver tid dit ansvar at overholde disse regler, og medvirke til ved plagiatkontrol, mundtlige overhøringer og lignende at kunne vise, at den/de afleverede opgaver er en selvstændig besvarelse. Hvis ikke du vil medvirke eller ikke kan vise, at der er tale om en selvstændig besvarelse, så betragtes det som snyd og kan sanktioneres efter skolens studie- og ordensreglement.
Snyd i forbindelse med interne prøver og afleveringsopgaver vil medføre en samtale med skolens ledelse og en skriftlig advarsel. Opgaven tæller ikke med i afleverede opgaver, og den interne prøve skal gennemføres på et senere tidspunkt. Hvis en elev snyder igen, kan det få konsekvenser for den videre skolegang. Hvis der er tale om snyd i forbindelse med eksamen, kan der ske en af to ting: 1. Du bortvises fra den pågældende prøve, og prøven kan dermed ikke godkendes. Det betyder, at du først kan komme til eksamen i faget i næste ordinære eksamenstermin – enten i december eller i maj året efter, eller 2. skolen kan vælge at give dig karakteren – 3 i den pågældende prøve.
På Aarhus Business College er der indført røgfri skoletid. Det betyder at elever, ansatte og gæster på skolen ikke må ryge.
Rygeforbuddet er også gældende uden for skolens område for alle elever og ansatte. Det er derfor ikke tilladt at forlade skolens område og ryge i arbejds- og skoletiden, hverken på private eller offentlige områder.
Røgfri skoletid på EUX-gymnasiet gælder fra mandag – fredag kl. 08.00 – 16.00
Røgfri skoletid på skolens afdelinger i Skåde og Odder gælder fra mandag – torsdag kl. 8.00 – 16.00 og fredag kl. 8.00 – 14.00.
Der må ikke medbringes eller indtages rusmidler – alkohol eller euforiserende stoffer – på skolen. Indtagelse, besiddelse af eller handel med euforiserende stoffer kan medføre omgående bortvisning. Studierejser, virksomhedsbesøg og tilsvarende skolerelaterede aktiviteter er omfattet af forbuddet. Skolens lukkede caféer og fester er dog undtaget fra alkoholforbuddet, og der sælges lavalkoholiske drikke (øl, breezer mv.) og sodavand. Kun de af skolen formidlede drikkevarer må indtages (jf. skolens politik for rygning, alkohol og euforiserende stoffer).
Studierejser planlægges, arrangeres og gennemføres uden alkohol.
Der ikke må optages billeder, lyd eller videoer af elever, undervisere eller andre ansatte, hverken på eller udenfor skolen, med mindre den portrætterede giver sit udtrykkelige samtykke. Tilsvarende er transskribering af møder herunder virtuelle møder heller ikke tilladt. Skolens undervisere kan dispensere for denne regel, hvor det begrundes i faglighed og læringsperspektiv, og hvor det optagede alene bruges på klassen. Ved dispensation skal den enkelte elev dog være indforstået med at blive optaget.
Forvolder du skade på skolens bygninger, inventar eller undervisningsmateriale, er du erstatningspligtig. Det betyder, at du skal bruge din egen eller din families ansvarsforsikring.
Med det udgangspunkt betragtes for eksempel politisk overbevisning, interessetilhørsforhold, seksualitet og religion som et privat anliggende. Derfor kan politiske aktiviteter og religiøse ritualer alene praktiseres på steder og tidspunkter, hvor det ikke forstyrrer undervisningen, andre læringsaktiviteter og andres færden på skolen.
På Aarhus Business College er dialog og åben kommunikation grundlæggende værdier, og derfor må huer, hatte, tørklæder m.m. ikke dække elevens ansigt.
Ved brud på skolens ordensregler og almindelig god opførsel – dette gælder også i forbindelse med anvendelse af it, og hvis du ikke overholder de aftaler, du indgår, vil du blive indkaldt til en samtale med skolens ledelse. Brud på skolens ordensregler kan medføre følgende sanktioner:
Når skolen træffer en afgørelse om iværksættelse af en sanktion gælder bestemmelser vedrørende partshøring. Du bliver gjort bekendt med de oplysninger og vurderinger, der ligger til grund for skolens påtænkte afgørelse. Du vil have mulighed for at komme med en udtalelse, inden skolen træffer sin endelige afgørelse. Skolen fastsætter en frist for, hvornår du senest skal komme med din udtalelse. For elever, der ikke er fyldt 18 år, vil forældrene blive hørt.
Se i øvrigt mere her.
Der henvises til Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser, hvor de nærmere frister er beskrevet.
Elever på skoleophold (skolehjem) er underlagt en række regler, der omfatter ophold på skolehjemmet. Det drejer sig om følgende:
Ovenstående særlige regler for skolehjemmet er en del af skolens studie- og ordensreglement og sanktioneres i henhold til dette.
Se den lokale undervisningsplan for EUX-gymnasiet her.
Du kan læse skolens udbudspolitik her.
På HHX- og EUX-gymnasiet tilbyder vi mentoraftaler for elever, der kan have specielle behov. Mentorordningen kræver en særlig visitation, og iværksættes på elevens foranledning via studievejledningen evt. i samarbejde med ledelsen.
Formålet er at støtte udsatte unge i overgangen mellem grundskolen og gymnasiet med henblik på fastholdelse i uddannelsen. Der tages udgangspunkt i en helhedsorienteret tilgang til den enkelte unges livssituation, og mentorordningen kan derfor være af såvel personlig som social karakter.
På gymnasiet er det lærerne, der fungerer som mentorer for den enkelte elev, og mentorerne bliver løbende uddannet inden for området. Mentoren fører udviklingssamtaler med eleven om faglige og sociale mål, og der opstilles i fællesskab progressive fokuspunkter for eleven. Endvidere hjælper mentoren eleven med at strukturere og planlægge lektier, men konkret hjælp til lektielæsning foregår i lektiecafeen, hvor faglærere står til rådighed.
Der kan være store forskelle på elevernes behov, men efter en opstartsfase vil der typisk være samtale hver 14. dag samtidig med en løbende kontakt med mentoren.
Når du begynder på 1. år hos HHX-og EUX-gymnasiet bliver dine læse- og stavefærdigheder testet. Testen er obligatorisk for alle og klarlægger din læsehastighed, stavefærdigheder og læseforståelse, og eventuelle dyslektiske træk (ordblindhed) opdages.
Læsevejledningen er til dig med skrive- og læsevanskeligheder eller ordblindhed. I Læsevejledningen vil vi kunne støtte dig i at gennemføre gymnasiet.
Som ordblind elev har du mulighed for:
Et Erasmus+ VET Mobility Charter er en forhåndsgodkendelse, som kan søges af og tildeles uddannelsesinstitutioner, som gennem en længere periode har vist evne og vilje til at iværksætte, planlægge og gennemføre mobilitetsprojekter inden for Europa.
Akkrediteringen for erhvervsrettede grund- og efteruddannelser finder du her.
Akkrediteringen for dagtilbud, grundskoler og ungdomsuddannelser finder du her.
Aarhus Business College arbejder med kvalitet og kvalitetssikring af alle organisationens uddannelser og aktiviteter for at sikre et fortsat højt fagligt niveau og god trivsel, så alle elever og kursister bliver så dygtige, som de kan.
Kvalitetssystemet er katalysator for den kontinuerlige udvikling af organisationens uddannelser i et decentralt samspil mellem elever, kursister, medarbejdere, ledelse, direktion og eksterne samarbejdspartnere. Kvalitetssystemet tager udgangspunkt i de eksterne og formelle lovgivnings- og bekendtgørelsesmæssige krav samt organisationens interne kvalitetskrav og strategi.
Fællesskab, dialog og tillid er centrale værdier i det systematiske kvalitetsarbejdet med fokus på den udviklings- og anvendelsesorienterede proces, hvor identifikation af udfordringer og hvordan der arbejdes med dem, er lige så vigtige som selve resultaterne. I kvalitetsarbejdet er der fokus på udvikling og kvalitet som sætter forandringer i gang herunder databehandling, igangsættelse af indsatser og opfølgning heraf.
Den systematiske og anvendelsesorienterede tilgang sikrer, at kvalitetssikringen bliver en integreret del af den pædagogiske, didaktiske og ledelsesmæssige praksis – kvalitetsarbejdet, evalueringer og opfølgninger er en helt naturlig del af skolens virke. Det er skolens entydige målsætning hele tiden at kunne se faglige udvikling og trivselsmæssige forbedringer.
Selvevaluering & Opfølgningsplan
Selvevaluering & Opfølgningsplanen er udgangspunktet og et centralt værktøj i kvalitetsarbejdets årshjul. Årshjulet beskriver den proces hvor data, information og viden systematisk bliver indsamlet og bearbejdet med henblik på at afdække potentielle kvalitetsforbedringer og vurdere egen praksis.
Hvert år offentliggøres skolens Selvevaluering & Opfølgningsplan på skolens hjemmeside. På baggrund af den løbende dataindsamling og -bearbejdning udvælges særlige indsatsområder for det kommende skoleår. Relevante medarbejdere og elever indgår i samarbejde med ledelsen i processen med at formulere indholdet i indsatsområderne herunder præcisering af ændringsbehov, tiltag, operationelle kvalitetsmål samt hvordan der skal følges op på den enkelte indsats. Alle indsatser bliver løbende evalueret og indgår som en del af datagrundlaget for næste års udvælgelse af indsatsområder
Datagenerering og dataindsamling
Kvalitetsarbejdet foregår datainformeret. Skolen indsamler løbende data fra både eksterne og interne kilder eksempelvis data fra uddannelsesstatistik, data fra egne systemer og fokusgruppeinterviews med elever og undervisere.
Hvert år offentliggøres udvalgte data på skolens hjemmeside. Bearbejdning af data foregår i relevante professionelle fællesskaber af både elever, medarbejdere og ledelse på tværs af afdelinger og uddannelser med fokus på udvikling og kvalitet som sætter forandringer i gang.
Undervisningsevalueringer
Uddannelsesinstitutioner skal inden for rammerne af kvalitetssystemet, fastlægge en strategi for den interne og regelmæssige evaluering af undervisningen med inddragelse af elever.
På skolen gennemfører alle undervisere på baggrund af et fastlagt årshjul strukturerede undervisningsevalueringer med fokus på organisatorisk læring. Spørgerammerne (almendidaktisk, fagdidaktisk, fysiske rammer mv.) er udarbejdet i samarbejde mellem ledelsen og undervisere på tværs af afdelinger med henblik på en fælles operationalisering af ”hvad er kvalitet i undervisningen”. Indsigterne fra undervisere, elever og kursister bidrager til både udviklings- og kvalitetsarbejdet lokalt og organisatorisk.
Evalueringerne dokumenterer processer og indsatser og understøtter en undersøgende professionel læringskultur, hvor undervisningens hvordan er centrum for udviklingen og forståelsen af god læring og god undervisning – elevernes og kursisternes læring er i centrum.
Undervisningsmiljøvurdering
Uddannelsesinstitutioner skal mindst hvert tredje år gennemføre en undervisningsmiljøvurdering, som belyser det psykiske, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø, som følges op af en handleplan for, hvordan skolen arbejder med eventuelle udfordringer. Formålet er at sikre bedst mulig trivsel og læring på skolen
Skolen gennemfører en undervisningsmiljøvurdering med høj grad af elevinddragelse fra start til slut for at understøtte skolens fokus på elevinddragelse og -demokrati. Elevrepræsentanter bidrager til operationalisering af ”hvad det gode undervisningsmiljø er” – altså hvad der skal spørges ind til – og til databehandlingen og prioriteringen af indsatsområder.
Erhvervsuddannelsesinstitutioner skal hvert år gennemføre en virksomhedstilfredshedsundersøgelse. Styrelsen for undervisning og Kvalitet fastsætter indsamlingsperioden (12 måneder) og spørgerammen er udvikling af en ekspertgruppe og en referencegruppe med alle relevante parter og organisationer i sektoren.
Skolen gennemfører én gang om året en virksomhedstilfredshedsundersøgelse. Skolens ledelse analyserer og vurderer resultaterne i samarbejde med skolens Erhvervscenter for at danne sig et grundlagt for tilrettelæggelse af eventuelle kvalitetsforbedringer og indsatser.
Medarbejder- og elevinddragelse
Et centralt element i skolens strategiske arbejde med kvalitetsudvikling er, at medarbejdere såvel som elever og kursister inddrages i processen for at skabe en åben og gennemsigtig kvalitetsudviklingsproces.
Ledelsen inddrager relevante medarbejdere, elever eller kursister i mange af de større beslutningsprocesser og indsatser. Det er en ressource- og tidskrævende proces, men også nødvendigt for at få så mange nuancer med som muligt. Ledelsen ønsker, at udviklingen af skolen sker i en samskabelse mellem medarbejdere, elever og kursister.
Relevante medarbejder- og elevgrupper inddrages løbende i åbne diskussion eller arbejdsgrupper om eksempelvis nøgletal, kvalitetsudvikling eller undervisningsmiljø.
Elevinddragelsen understøtter elevdemokratiet i organisationen og dermed elevernes og kursisternes udvikling til refleksive og ansvarlige samfundsborgere med rettigheder og pligter i et dagligliv på skolen præget af åndsfrihed, ligeværd og med respekt for de grundlæggende friheds- og menneskerettigheder. Det nære skal understøtte det europæiske og globale udsyn samt styrke elever og kursisters kreative og kritiske sans. Elevernes inddragelse sker sideløbende med elevernes eget engagement i eksempelvis elevråd, aktivitetsudvalg mv.
Løbende evaluering af elevernes faglige standpunkt og udvikling
Skolen gennemfører løbende evalueringer af elevernes faglige standpunkt og udvikling enten gennem summativ eller formativ feedback
· Summativ evaluering af elever: Standpunkter, årsprøver og eksamen.
· Formativ evaluering af elever: Screeninger, prøver, hjemmeopgaver, fremlæggelser, elevsamtaler med faglæreren.
Den summative evaluering anvendes for at give en statusvurdering (bedømmelse), så eleven får viden om eget fagligt udgangspunkt på det givne tidspunkt i forhold til de faglige mål. Der afgives ved udgangen af skoleåret afsluttende standpunktskarakter i fag, der afsluttes. Der afgives ved udgangen af skoleåret årligt standpunktskarakter for fag, der ikke afsluttes. Derudover afgives der standpunktskarakter i både afsluttende og ikke afsluttende fag en gang mere i løbet af skoleåret.
Den formative evaluering anvendes for at give eleven en vurdering/vejledning af, hvad eleven kan gøre, for at standpunkt kan bevares og forbedres rettet mod opfyldelse af fagets mål.
Dokumentation
2024. Undervisningsmiljøvurdering. EUX-gymnasiet
Fælles standard for grundløbsprøven
Aarhus Business College arbejder med kvalitet og kvalitetssikring af alle organisationens uddannelser og aktiviteter for at sikre et fortsat højt fagligt niveau og god trivsel, så alle elever bliver så dygtige, som de kan.
Kvalitetssystemet er katalysator for den kontinuerlige udvikling af organisationens uddannelser i et decentralt samspil mellem elever, medarbejdere, ledelse, direktion og eksterne samarbejdspartnere. Kvalitetssystemet tager udgangspunkt i de eksterne og formelle lovgivnings- og bekendtgørelsesmæssige krav samt organisationens interne kvalitetskrav og strategi.
Evalueringerne dokumenterer processer og indsatser og understøtter en undersøgende professionel læringskultur, hvor undervisningens hvordan er centrum for udviklingen og forståelsen af god læring og god undervisning – elevernes og kursisternes læring er i centrum
Ledelsen inddrager relevante medarbejdere eller elever i stort set alle større beslutningsprocesser og indsatser. Det er en ressource- og tidskrævende proces, men også nødvendigt for at få så mange nuancer med som muligt. Ledelsen ønsker, at udviklingen af skolen sker i en samskabelse mellem medarbejdere, elever og kursister.
Elevinddragelsen understøtter elevdemokratiet i organisationen og dermed elevernes udvikling til refleksive og ansvarlige samfundsborgere med rettigheder og pligter i et dagligliv på skolen præget af åndsfrihed, ligeværd og med respekt for de grundlæggende friheds- og menneskerettigheder. Det nære skal understøtte det europæiske og globale udsyn samt styrke elever og kursisters kreative og kritiske sans. Elevernes inddragelse sker sideløbende med elevernes eget engagement i eksempelvis elevråd, aktivitetsudvalg mv.
2024 Dataindsamling HHX-gymnasiet.docx (sharepoint.com)
Aarhus Business College. HHX-gymnasiet. Selvevaluering & Opfølgningsplan 2020 Aarhus Business College. HHX-gymnasiet. Selvevaluering & Opfølgningsplan 2021 Aarhus Business College. HHX-gymnasiet. Selvevaluering og opfølgningsplan 2022
Aarhus Business College, HHX-gymnasiet Selvevaluering og opfølgningsplan 2023
2024. Selvevaluering & Opfølgningsplan HHX-gymnasiet
2024. Undervisningsmiljøvurdering. HHX-gymnasiet
Hos Aarhus Business College, Kurser & efteruddannelse arbejdes til enhver tid efter gældende lovgivning på AMU-området og herunder regler om oplysningspligt.
Hos Aarhus Business College, Kurser & efteruddannelse er vi godkendt til at kunne gennemføre AMU-kurser indenfor et bredt kompetenceområde.
Herunder kan du se hovedområderne – også kaldet FKB’ere – som Aarhus Business College er godkendt til:
Tilmelding til kurserne sker via portalen Voksenuddannelse.dk. Du er altid velkommen til at kontakte os for at få oplyst et kviknummer på tlf. 8936 3000.
Skoler som ønsker udlagt undervisning fra Aarhus Business College, bedes udfylde skemaet om udlagt undervisning her. Skemaet underskrives, indscannes og mailes til kurser@aabc.dk som tager stilling til ansøgningen. Hvis ansøgningen godkendes, underskrives aftalen og returneres til afsenderen.
Aarhus Business College har i 2023 udlagt undervisning til:
AARHUS TECH (281075)
Aftale om udlagt undervisning – apr+maj 2024
Jordbrugets UddannelsesCenter Århus (751398)
28.-30. oktober 2024
49728 Ledelse og det personlig lederskab
31. oktober 2024
49730 Mødeledelse
25.-26. november 2024
49729 Kommunikation som ledelsesværktøj
27. -28. november 2024
Konflikthåndtering
22.-23. januar 2025
49733 Situationsbestemt ledelse
17. – 19. marts 2025
49734 Forandringsledelse
Aftalen kan ses her
Learnmark Horsens
10. marts-31. december 2024
49556 Anvendelse af sociale medier i virksomheden
Skive College
3. april-3. juni 2024
45251 Ledelse af grøn omstilling og bæredygtighed
49893 Cirkulær forretningsforståelse – adm. medarbejdere
Aarhus Business College, Kurser & efteruddannelse benytter sig ikke af udliciteringsaftaler.
Det er et krav fra Undervisningsministeriet, at Aarhus Business College løbende evaluerer skolens AMU-uddannelser. Hertil anvender vi evalueringssystemet, AMUkvalitet.
AMUkvalitet er Børne- og Undervisningsministeriets værktøj til at vurdere og forbedre kvaliteten af arbejdsmarkedsuddannelser, AMU, ud fra deltagernes tilfredshed.
Alle, der deltager i en Arbejdsmarkedsuddannelse, bliver bedt om at vurdere deres uddannelse med dette system. Dette gør sig ligeledes gældende for de virksomheder, der har haft medarbejdere på uddannelse, ved hjælp af stikprøver.
Se resultaterne herunder:
Resultat 2023
Resultat 2022
Resultat 2021
Resultat 2020
Resultat 2019
Samarbejdsaftale mellem erhvervsskoler i ESØ om opfyldelse af efterspørgslen efter VEU
Alle uddannelsesinstitutioner er underlagt en række krav i love og bekendtgørelser i forhold til arbejdet med kvalitet. Fælles for kvalitetskravene til Aarhus Business Colleges afdelinger inden for erhvervsuddannelser og handelsgymnasium er, at der skal være et kvalitetssystem, som sikrer en systematisk tilgang til kvalitetsarbejdet på uddannelserne. Den gældende lovgivning findes på Undervisningsministeriets hjemmeside uvm.dk
Aarhus Business College har på tværs af organisationen et fælles kvalitetssystem, som samler afdelingernes kvalitetsarbejdet i ét system. Formålet er at understøtte undervisernes, de pædagogiske og tekniske/administrative personalers, rektorernes og direktionens arbejde med netop kvalitet.
15-08-2024