Hovedmenu
Hvordan udvikler og motiverer vi dagens unge i erhvervslivet? Dette spørgsmål dannede rammen for arrangementet ‘En verden af forventninger’.
For de unge har masser af drømme, men hvordan skaber vi – som skole og arbejdsplads – de bedste rammer for, at drømmene kan udvikles? Det ønskede vi på Aarhus Business College at belyse sammen med vores gæster.
Til arrangementet blev der både talt ind i kendetegnene for de unge i dag, ligesom konkrete løsningsforslag kom på bordet, bl.a. fra gæsterne selv ift., hvordan vi bedst lykkes med at onboarde unge mennesker i erhvervslivet.
Direktør på Aarhus Business College, Anne Gammelby Lybecker, delte resultaterne fra en fokusgruppe-undersøgelse blandt elever på Aarhus Business College. Undersøgelsen viste bl.a., at de unge vægter følgende højt hos en arbejdsplads:
Direktør for CSR, HR og Kommunikation hos Matas, Rikke Wolff, gav et inspirerende oplæg om Matas’ måde at onboarde unge på. Hun fortalte, hvordan virksomhedens purpose ’for beautiful lives’ ikke bare tænkes ind ift., hvordan virksomheden møder deres kunder, men det spiller også en essentiel del i medarbejderplejen, herunder i modtagelsen af elever og unge mennesker.
“Når vi opstarter vores elever, starter vi med at kigge på den enkelte. Inden vi taler om virksomheden og produkter. Vi tror på, at mental trivsel er afgørende for at give eleverne en god start.” – Direktør for CSR, HR og Kommunikation hos Matas, Rikke Wolff
Elev hos Matas, Lotte, delte sine tanker om opstarten hos Matas:
“Inden jeg kom til Matas, var det svært for mig at træffe beslutninger, for der er så mange valgmuligheder for unge i dag. I mit opstartsforløb hos Matas og med det fokus der var på mig, blev jeg klogere på, at jeg skal turde forfølge mine drømme og blev opmærksom på, at det værste, der kan ske er, at jeg fejler.” – Elev hos Matas, Lotte
På baggrund af fokusgruppe-undersøgelsen, dagens oplæg og diskussionerne ved bordene blev følgende anbefalinger forelagt:
Vi takker til alle, der deltog og ser frem til at fortsætte inspirationen og sparringen til næste ungelivsarrangement i efteråret (oktober/november) – stay tuned.
Skriv til kommunikation@aabc.dk. Så tilføjer vi dig til listen og giver lyd, ligeså snart vi har en dato og et program på plads.
Se tidligere arrangementer om “Ungeliv” nedenfor.
Hundredevis af gæster deltog til det første arrangement d. 1. februar 2024, som havde ‘drømme’ på dagsordenen.
21-årige Daniel Rise Nielsen fra Aarhus Business College er netop blev kåret som årets lærling i DI Sydøstjylland. Det sker som en del af hans elevuddannelse, hvor han til dagligt arbejder som handelselev i trælasten hos Stark i Odder.
Aarhus Business College binder tætte bånd til pressede amerikanske uddannelsesinstitutioner.
Med en ny aftale gør Regeringen det nu muligt at komme gratis på skolehjem for hovedforløbselever der har mere end 45 minutters transport til uddannelsen.
Årets ESG-rapport fra Aarhus Business College er netop landet. Det er andet år i træk, at Aarhus Business College udgiver en ESG-rapport. Også selvom det endnu ikke er lovpligtigt.
Anne Gammelby Lybecker stopper efter gensidig aftale som direktør på Aarhus Business College.
Hvordan vil AI påvirke fremtidens uddannelser og arbejdsmarked? Det spørgsmål var i fokus, da Aarhus Business College kickstartede samarbejdet om AI-kompetencepagten til fyraftensarrangementet ”Generation AI” med digitaliseringsminister Caroline Stage og CEO i Microsoft Danmark Mette Kaagaard.
Hvad kan en hovedforløbsskole? Det fik borgmester Anders Winnerskjold indblik i, da han fredag den 14. marts besøgte Handelsfagskolen på Aarhus Business College i Skåde.
Den 8. marts 2025 markerer dagen, hvor Aarhus Business College kan se tilbage på 160års uddannelseshistorik. Dermed er vi samtidig landets ældste handelsskole.
Oplev digitaliseringsminister, Caroline Stage, og CEO i Microsoft Danmark, Mette Kaagaard, til næste ungelivsarrangement d. 6. marts. Denne gang med fokus på AI og fremtiden.
Journalist Kristian Leider, som besidder en høj grad af politisk tæft, indtræder i rollen som kommunikationschef i en tid, hvor uddannelsespolitikken er under stor forandring.