Nyhed

image00003-scaled-aspect-ratio-1204-594

AI og undervisning. Aarhus Business College på forkant med AI-integration i undervisningen

I skoleåret 2023-24 har Aarhus Business College, Herning Gymnasium og UddannelsesCenter Ringkøbing Skjern (UCRS) gennemført et projekt, der har forsøgt at forstå de udfordringer og muligheder, som kunstig intelligens bringer til undervisningen. Resultaterne er nu blevet delt på en konference med 130 deltagere.

Til konferencen, som blev afholdt på EUX-gymnasiet på Aarhus Business College, præsenterede Christian Dalsgaard fra Aarhus Universitet resultaterne fra projektet med titlen “Læring i feltet mellem faglige hjælpemidler og plagiat”. En af de væsentlige konklusioner fra projektet er, at mange elever allerede bruger AI i forskellige sammenhænge i deres skolearbejde. De anvender ikke blot AI til at generere tekst, men også som en kognitiv partner, der kan tilbyde inspiration og feedback.

Resultaterne kommer på baggrund af et større testarbejde. I løbet af projektet har 22 undervisere fra Aarhus Business College, Herning Gymnasium og UCRS med involvering af flere end 700 elever arbejdet med aktionslæringsforløb (udvikling af pædagogisk praksis), hvor de har eksperimenteret med nye, innovative arbejdsformer, der integrerer AI. Forsøgene har resulteret i 30 undervisningsforløb samt en række fagspecifikke anbefalinger, der også blev delt på konferencen.

Nysgerrighed og forsigtig optimisme

Projektlederne bag projektet Claus Zedlitz og Peder Vinther Emdal Hay, som til dagligt underviser på HHX på Aarhus Business College,  oplevede en god stemning til konferencen. De sporede en nysgerrighed og forsigtig optimisme blandt deltagerne – noget som er vigtigt set i lyset af, at debatten om AI ofte trækkes ret hårdt op. På den ene side står teknologioptimisterne, der mener, at AI bør være en del af enhver undervisningssituation. På den anden side står teknologiskeptikerne, der mener, at AI slet ikke har en plads i læringsrummet.

 Vi har været bevidste om ikke at løbe afsted med hverken det ene eller andet standpunkt. Tværtimod har vi insisteret på at tage det ledige standpunkt på midten og gøre os vores egne erfaringer. Vi tror, at djævelen ligger i detaljen, og at nuancerne faktisk er vigtige. Det er samtidig helt afgørende at anerkende dem, der ikke tror på, at AI skal fylde det hele, for det skal det ikke. Det er ikke et “enten eller”. AI skal kun trækkes frem fra værktøjskassen, når det giver mening. Andre gange skal det blive liggende. – Peder Vinther Emdal Hay.

Projektet har givet Aarhus Business College mulighed for at komme hurtigt i gang, hvilket har placeret uddannelsesinstitutionen i front, når det gælder integrationen af AI i didaktikken.

På Aarhus Business College har vi gjort os mange erfaringer det seneste år, som vi er glade for at dele, men vi ved også, at vi ikke har alle svarene endnu. Derfor fortsætter vi med at eksperimentere for at forstå, hvordan AI bedst kan fremme læring – Peder Vinther Emdal Hay.

Mere end 130 deltagere fra gymnasier og videregående uddannelser deltog til konferencen, som udover oplæg også bestod af workshops med de fremmødte.

Projektet er gennemført med økonomisk støtte fra Region Midt uddannelsespulje.

I det kommende skoleår fortsætter arbejdet, hvor projektet ‘Skriftlighed forfra’ vil give skriftligheden et grundigt eftersyn.

Udviklingen inden for AI har ligeledes ført til, at Undervisningsministeriet har igangsat forsøg med nye prøveformer i udvalgte fag. Dette indebærer, at elever i nogle delprocesser kan anvende AI i forbindelse med de produkter, de præsenterer til eksamen. Fagkonsulent Mia Holch Kjærgaard fra Undervisningsministeriet stod for en af konferencens workshops, hvor hun præsenterede forsøgene med en ny prøveform i faget Afsætning. Aarhus Business College er en af de skoler, der deltager i disse forsøg.

Nyheder

  • IMG_4962-aspect-ratio-540-280

    Unge delte åbent ud om deres sabbatårs-oplevelser

    Det tredje ungelivsarrangement i rækken satte spot på Sabbatåret i samarbejde med ...

    Gå videre
  • IMG_5176-1-aspect-ratio-540-280

    Deltag i arrangementet “Sabbatår – og hva’ så?”

    D. 24. oktober bliver vi klogere på, hvordan vi bedste støtter de unge på deres ve...

    Gå videre
  • AABC-logo-2-aspect-ratio-540-280

    Nyt studieadministrativt system

    Aarhus Business College får nyt studieadministrativt system til august 2025. ...

    Gå videre
  • image00002-scaled-aspect-ratio-540-280

    Sol, motion og grill til DHL Stafetten 2024

    Vejret var med medarbejdere fra Aarhus Business College, da kolleger samledes til DHL...

    Gå videre
  • EUX_Dimission09-aspect-ratio-540-280

    Så sender vi studenterne ud i verden

    Elever på EUX-gymnasiet og HHX-gymnasiet springer i disse dage ud som studenter, og ...

    Gå videre
  • Kollage2-aspect-ratio-540-280

    En blå, grå og en mørklilla studenterhue

    På Aarhus Business College får vores elever forskellige flotte studenterhuer på ef...

    Gå videre
  • ecf33cf4-3e60-4315-ac25-012a3279b4ca-aspect-ratio-540-280

    Løsninger kom på bordet til andet arrangement om ungeliv

    Hvordan udvikler og motiverer vi dagens unge i erhvervslivet? Dette spørgsmål danne...

    Gå videre
  • Coverbillede_Podcast-aspect-ratio-540-280

    Ny podcast: Sabbatår – og hva’ så?

    Aarhus Business College lancerer nu podcasten Sabbatår - og hva' så? Kom med på en...

    Gå videre
  • COLOURBOX53043228-scaled-aspect-ratio-540-280

    Aarhus Business College præsenterer sit første ESG-regnskab

    2023-regnskabet for skolen er landet, og for første gang inddrager vi ESG-elementern...

    Gå videre
  • IMG_5176-aspect-ratio-540-280

    Deltag i arrangement “En verden af forventninger”

    D. 18/6 dyrker vi "Hvordan udvikler og motiverer vi nutidens unge i erhvervslivet?" ...

    Gå videre