Aarhus
Business College
EUX Business, EUD Business & EUD10NyhederVirtual reality skal gøre elever klar til virkeligheden

Virtual reality skal gøre elever klar til virkeligheden

Skrevet af lasse onsdag d. 31. oktober 2018

Snart bliver et nyt virtual reality-projekt implementeret i undervisningen på EUD Business på Aarhus Business College. Teknologien skal forberede eleverne bedre.

Du er ny butikselev i et supermarked. Du står i grøntafdelingen, og vil gerne skabe en mere harmonisk indretning af afdelingen, så bestemte varer bliver fremhævet bedre for kunderne. Du går ned i den mindste detalje. Hylde for hylde bliver det lige præcis, som du gerne vil have det. Du betragter stolt dit arbejde. Du tager Virtual Reality-brillerne af, og du er tilbage i klasselokalet.

Det scenarie er et billede af en undervisningssituation, som elever på EUD Business i løbet af næste år kommer til at opleve. Undervisning med virtual reality – populært kaldet VR. En helt ny måde at blive lært op på, før man kommer ud i den virkelige verden.

Aarhus Business College og Viden Djurs har indgået et samarbejde med Aarhus-firmaet Kanda, som bl.a. er specialiseret i VR som undervisningsredskab. Projektet, som er under udarbejdelse, kigger på brugen af VR i forbindelse med detailhandlen – nærmere bestemt på butiksindretning.

”Vi laver en interaktiv model, så man fysisk kan flytte på elementer i den virtuelle verden. Det giver mulighed for at indrette butikken. Man kan også gå ned i detaljen og indrette den enkelte hylde. Det giver eleverne mulighed for at se det udfolde sig i praksis,” siger Daniella Tasic Hansen, som er specialkonsulent ved Det Nationale Videncenter for e-læring og pædagogisk konsulent ved Aarhus Business College.

Store fremtidige VR-planer

Projektets VR-undervisning foregår lige nu i grøntafdelingen. Men en videreudvikling af det endelige produkt kan også omhandle andre former for butiksindretning – eksempelvis indretningen af en tøjafdeling.

”Vi har forhåbninger om, at man kan udvikle det til, at man også kommer til at kunne se effekten af en indretning – f.eks. hvilken betydning, det vil have for kundestrømmen,” siger Daniella Tasic Hansen.

VR i undervisningen er stadig nyt i Danmark. Men visse uddannelser har efterhånden samlet en del erfaring. Det gælder især sundhedsuddannelserne, som har eksperimenteret med det i flere år. Her har elever afprøvet situationer, som ellers ikke ville være hensigtsmæssige at foretage i virkeligheden, og på den måde er de blevet trænet, inden de skulle behandle en rigtig patient. Og ifølge Daniella Tasic Hansen er det lige netop derfor, at man gerne vil bruge det på detailuddannelsen. Det skal gøre dem bedre rustet fra start af.

”Mange af de elever, som er på uddannelsen, laver en plan over en butik, men de får ikke lov til at indrette den i praksis. F.eks. vil Sallings herretøjsafdeling ikke være interesseret i, at en elev rykker rundt på tingene for at se, om det virker. Det får de mulighed for med VR,” siger hun.

VR skal i starten kun bruges i enkelte klasser på de to uddannelser. Men planen er at alle klasser skal have det i fremtiden.

Relaterede nyheder


Elev fra Aarhus Business College blev til prisbelønnet boghandler

Skrevet af lasse

Camilla Pejtersen er uddannet pædagog, og så er hun detailassistent fra Aarhus Business College. Nu har hun vundet 2 priser som boghandler.

Læs mere

De nye elever blev taget godt imod

Skrevet af lasse fredag d. 10. august 2018

Torsdag den 9. august begyndte de spændte, nye elever på EUD Business og EUX Business. 

Læs mere