Aarhus
Business College
Kurser & efteruddannelseKurserSociale medier i detail – Online

Sociale medier i detail – Online

Varighed: 10 hele dage over 6 måneder.

Hvad går kurset ud på?

Kurset Sociale Medier i detail fokuserer på, hvordan du anvender sociale medier som kommunikationskanal i en detailhandelsvirksomhed. Der arbejdes med dit kendskab til love og regler på området, gyldig og pålidelig dataindsamling, vejledning af kunden med hensyntagen til de nye tendenser. Yderligere lærer du at udvikle virksomhedens online koncept(er) med udgangspunkt i kundeanalyse og e-strategi.

Dit udbytte

Du vil blandt andet få kompetencer inden for:

  • love og regler i forbindelse med markedsanalyse og markedsføring
  • nye tendenser, som forbrugsmønstret afspejler
  • analyse og udvikling af online marketing med henblik på at øge omsætningen
  • gyldig og pålidelig dataindsamling i forhold til målgrupper
  • udvikling af virksomhedens online koncept.

Moduler

Kurset består af følgende 5 moduler:

Modul 1/5

Udvikling af e-koncepter og produktdifferentiering - 2 dage

Med udgangspunkt i kundeanalyse og e-strategi lærer du at udvikle virksomhedens online koncept(er). Gennem webprofilering arbejder du med at definere de rigtige målgrupper til dine produkter, og du lærer, hvordan det skaber salg.

Du får kendskab til konceptudvikling i forhold til tema-websites, så du kan medvirke i udviklingen af firmaets e-koncept(er). Du arbejder med storytelling og lærer dermed at formulere og præsentere budskaber, der underbygger produkternes egenskaber.

Du bliver bevidst om muligheden for at opnå en ”word of mouth”-marketingeffekt via dialogintegration, og du får forståelse for kundeloyalitetsprogrammer, der kan tilbydes online og fremme salg.

Modul 2/5

Markedsanalyse i detail- og handelserhvervet - 3 dage

Her lærer du at planlægge og gennemføre mindre markedsanalyser inden for detail og handel.

Du får kendskab til love og regler i forbindelse med markedsanalyse og markedsføring, og du lærer at bruge søgemaskiner til at indhente og vurdere informationerne. På den baggrund bliver du bedre til at lave handlingsplaner, der tilgodeser nuværende eller fremtidige målgrupper og mål.

Modul 3/5

Trends og livsstil hos forbrugeren i detailhandlen - 1 dag

På dette modul lærer du at vejlede kunden i valg af varer under hensyntagen til de nye tendenser, som forbrugsmønstret afspejler.

Du får viden om den stigende individualisering og de mere sammensatte ønsker hos forbrugere. Du lærer, hvor du skal søge informationer om aktuelle trends og livsstil, forbrugernes forventninger til bekvemmelighed, deres valg af farver og effekter mv. Du får desuden viden om brancheglidning og globalisering, og om hvordan disse forhold påvirker forbrugsmønstre og dermed en hensigtsmæssig produktsammensætning og kundevejledning.

Modul 4/5

Sociale medier som kommunikationskanal i detail - 1 dag

Her får du kendskab til forskellige sociale medier, og du lærer, hvordan detailhandelsvirksomheder kan bruge dem som kommunikationskanal til kunderne.

Du lærer også, hvordan detailhandelsvirksomheder kan anvende sociale medier som kommunikationskanal til medarbejderne.

Modul 5/5

Dialogbaseret markedsføring - 3 dage

På dette modul får du viden om gyldig og pålidelig dataindsamling i forhold til målgrupper. Du lærer at indsamle og bearbejde data med henblik på at udarbejde en 1 til 1 (one2one) markedsføringsaktivitet.

Du bliver i stand til at udarbejde forslag til markedsføring af en udvalgt aktivitet, der henvender sig til et bestemt segment – målrettet segmentets behov og relationer. Du kan herefter gennemføre markedsføringsaktiviteten under hensyntagen til love og regler inden for området Direct Marketing.

Sidst men ikke mindst kan du undersøge effekten af både online og offline markedsføringskampagner og justere den pågældende markedsføringsaktivitet.

Modul 1/5

Udvikling af e-koncepter og produktdifferentiering - 2 dage

Med udgangspunkt i kundeanalyse og e-strategi lærer du at udvikle virksomhedens online koncept(er). Gennem webprofilering arbejder du med at definere de rigtige målgrupper til dine produkter, og du lærer, hvordan det skaber salg.

Du får kendskab til konceptudvikling i forhold til tema-websites, så du kan medvirke i udviklingen af firmaets e-koncept(er). Du arbejder med storytelling og lærer dermed at formulere og præsentere budskaber, der underbygger produkternes egenskaber.

Du bliver bevidst om muligheden for at opnå en ”word of mouth”-marketingeffekt via dialogintegration, og du får forståelse for kundeloyalitetsprogrammer, der kan tilbydes online og fremme salg.

Praktiske informationer

Målgruppe

Kurset er for dig, der gerne vil have kendskab til salg via digitale medier. Du vil vide, hvordan du sikrer en sammenhæng i de tiltag, du laver, og du vil have en forståelse for de tekniske virkemidler.

Undervisningen

Undervisningen foregår online med vejledning og feedback på udvalgte opgaver fra en underviser. Der er både teorilæsning og opgaveaflevering.

Du sidder selv og arbejder med undervisningsmaterialet, hvor du vil og på de dage du selv har valgt, og kan løse opgaver i dit eget tempo. Materialet er specielt tilrettelagt og udviklet til dette formål, og går du i stå eller har spørgsmål, kan du få hjælp af vores vejleder via chat eller Skype.

Kurset afsluttes med en test.

Vi anbefaler at kurset gennemføres og dermed tilmelding oprettes i nedenstående rækkefælge:
45952 Udvikling af e-koncepter og produktdifferentiering
40001 Markedsanalyse i detail- og handelserhvervet
45925 Trends og livsstil hos forbrugeren i detailhandlen
47341 Sociale medier som kommunikationskanal i detail
49321 Dialogbaseret markedsføring

Forudsætninger for at deltage

  • Det er vigtigt, at du kan strukturere din egen tid, fordi du selv styrer forløbet.
  • Vi arbejder i Microsoft Office-pakken og Windows.
  • Kurset bliver afholdt uanset antal deltagere, og tilmeldingsfristen er 2 dage før kursusstart.
  • Vi forbeholder os ret til ændringer af lovmæssig art.

Diplom

Efter endt forløb får du et diplom fra Aarhus Business College, som er Danmarks ældste handelsskole og en af landets største. Vi er anerkendt i erhvervslivet som en udbyder af kvalitet, og med et diplom fra Aarhus Business College står du stærkere i dit videre arbejdsliv.

Pris: 1.452,00 - 5.145,40 kr.

Beskæftigede, faglærte og ufaglærte: 1.452 kr.

Beskæftigede med en videregående uddannelse samt ledige (jobcenterets pris): 5.145,40 kr.

Prisen er fastsat ved finanslov og kan derfor ændres ved ny finanslov.

Har du brug for hjælp?

Stine Christiansen
Salgskoordinator
2228 8241stch@aabc.dk
Bitten Parsberg Overbye
Erhvervskonsulent
2541 3546biov@aabc.dk

Programmer

Nedenfor kan du få en introduktion til den platform, hvor undervisningen foregår, og materialer findes, eller du kan se en lille video om installering af fjernskrivebord.

Du kan også læse om, hvad onlineundervisninger kræver af dig og din computer.

Læs mere

Læringsplatform

Her kan du få et indblik i, hvordan læringsuniverset ser ud

Afspil video

Installer fjernskrivebord

Guide til installering af Microsoft-fjernskrivebord på Mac

Afspil video

Installer fjernskrivebord på Mac

Sådan får du adgang til fx Microsoft Access på din Mac-computer

Afspil video

Indstil fjernskrivebord

Guide til indstilling af Microsoft-fjernskrivebord på Mac

Afspil video

Læringsplatform

Her kan du få et indblik i, hvordan læringsuniverset ser ud

Afspil video

Dette er et AMU kursus

Det betyder, at du kan få tilskud og VEU-godtgørelse, hvis du er i AMU-målgruppen. Din uddannelses DUN-niveau skal være mellem 0-4.

Vær opmærksom på, at VEU-godtgørelse forudsætter, at der er udviklet en godkendt test på pågældende AMU-mål.

Se listen over centralt godkendte prøver her

AMU-mål for dette kursus er som følger:

AMU-mål for dette kursus
40001 - Markedsanalyse i detail- og handelserhvervet - 3
378,00 kr. for faglærte og ufaglærte og 1.689,50 kr. med videregående udd.
45952 - Udvikling af e-koncepter og produktdifferentiering - 2
252,00 kr. for faglærte og ufaglærte og 1.203,00 kr. med videregående udd.
45925 - Trends og livsstil hos forbrugeren i detailhandlen - 1
126,00 kr. for faglærte og ufaglærte og 716,50 kr. med videregående udd.
47341 - Sociale medier som kommunikationskanal i detail - 1
126,00 kr. for faglærte og ufaglærte og 716,50 kr. med videregående udd.
49321 - Dialogbaseret markedsføring - 3
570,00 kr. for faglærte og ufaglærte og 1.689,50 kr. med videregående udd.

Selvvalgt periode på 10 hele dage over 6 måneder

Start mellem d. 23. august 2021 og d. 17. december 2021.

Tilmeld dig

Bemærk!
Tilmeldingsproceduren tager 5 hverdage.

Er du jobsøgende, anbefaler vi at du får kurset godkendt hos din A-kasse, inden du ansøger os.
Herfra vil det tage 10 hverdage at blive tilmeldt.

Martin Poulsen - Underviser Digitalt Salg

Martin Poulsen er underviser og har i samarbejde med anden underviser udviklet kurset Sociale Medier i detail.

På Aarhus Business College underviser Martin derudover i fag som afsætning og organisation.

Han har knap 20 års erfaring fra detailbranchen og har haft ledende roller i flere forskellige slags detailhandler.

Uddannelsesmæssigt har Martin en bachelor samt en kandidatgrad i Uddannelsesvidenskab fra Aarhus Universitet.

Ofte stillede spørgsmål

Nedenfor kan du få svar på de spørgsmål, som vi oftest møder.

Kan jeg snakke med en underviser?

Du har mulighed for at stille spørgsmål til en fagperson, være i dialog og få vejledning under hele forløbet uanset hvilken retning, du vælger. Der vil desuden være feedback på de opgaver, du afleverer.

Dialogen foregår via Skype eller på læringsplatformen, hvor kurset finder sted.

Hvor meget tid skal jeg forvente at bruge?

Når du har tilmeldt dig kurset, kan du se det antal timer, du skal forvente at bruge på hvert emne.

Tidsforbrug er dog meget individuelt, og der er stor forskel på, hvor meget tid den enkelte bruger. Dette skyldes, at det er forskelligt, hvor vigtig eller let/svær den enkelte kursist synes en øvelse eller opgave er for ham/hende. Hvis en kursist mener, at en øvelse er nem, vælger han/hun måske at køre let hen over den, men synes han/hun derimod at øvelsen er meget svær, så bliver der måske brugt ekstra meget tid på løsning af den.

Hvordan foregår undervisningen?

Undervisningen foregår online med vejledning og feedback på udvalgte opgaver fra en underviser. Der er både teorilæsning og opgaveaflevering.

Du sidder selv og arbejder med undervisningsmaterialet, hvor du vil, og når du vil. Materialet er specielt tilrettelagt og udviklet til dette formål, og går du i stå eller har spørgsmål, så står en vejleder naturligvis klar til at hjælpe dig.

Du er altså ikke afhængig af at skulle møde på bestemte datoer, men kan derimod arbejde selvstæn­digt i dit eget tempo og lave opgaver, lige når det passer dig.

Hvordan afleverer jeg opgaver?

Gennem forløbet skal du løse opgaver, som besvares elektronisk enten ved hjælp af tekstprogrammer (f.eks. Word), et præsentationsprogram (f.eks. PowerPoint) eller lignende. Din besvarelse skal du uploade i et forum online, hvor medstuderende og din vejleder giver dig feedback.

Få en rundtur på læringsplatformen Moodle herunder.

Få en rundtur på læringsplatformen Moodle her.

Relaterede kurser


International handel

Hvad går faget ud på? Faget International handel har fokus på Danmarks placering i den globale økonomi. Vi gennemgår de økonomiske teorier, der forklarer mekanismerne i international handel. Du lærer ...

Læs mere

Værdiskabende kundeservice

Hvad går kurset ud på? Vil du gerne lykkes bedst muligt med at skabe en god relation til dine kunder, så de får en god oplevelse og kommer igen? Dårlig omtale koster både kunder og penge, mens god omt...

Læs mere