Hovedmenu
Valutakurser og virksomhedsanalyse er for en stund skiftet ud med symaskiner og genbrug. Det sker på HHX-elevernes eget initiativ i forbindelse med deres undervisningsforløb om bæredygtig mode på valgfagsholdet Design og Arkitektur.
”Til min egen store overraskelse vil alle vores elever gerne sy. Og mange gør det faktisk allerede derhjemme. Det er ikke noget, de skildrer ret meget med. Og netop derfor blev jeg faktisk lidt overrasket, da vi indledte forløbet om bæredygtig mode og de alle valgte at ville give sig i kast med et produkt, de selv skulle sy. Dét til trods for, at de havde valgfrihed til at lave alt fra en markedsføringskampagne til et grafisk design,” fortæller Anne Haugaard Thomsen, der er lektor på HHX-gymnasiet i Viby på Aarhus Business College.
På HHX-gymnasiet har eleverne fag på højt gymnasialt niveau. Foruden de klassiske fag som dansk og matematik fylder fag som afsætning, international politik og virksomhedsøkonomi også i skemaet. På valgfaget Design og Arkitektur er den meget teoretiske undervisning imidlertid lagt på hylden til fordel for læring igennem de praktiske processer. Og her har eleverne kastet deres kærlighed på symaskinerne.
Som en del af undervisningsforløbet har eleverne haft besøg af Stine Højland fra virksomheden Atter, der syer tøj af sengetøj fra genbrugsbutikker.
”Det handler om både at inspirere de unge til deres eget forbrug og samtidig vise de muligheder og det potentiale, der ligger i genbrugsmaterialer. Vi skal støtte en bæredygtig produktion. Og derfor er det vigtigt at give de unge en forståelse for, at kvalitetsprodukter holder i længere tid, og at det handler om, at vi som forbrugere skal lægge vores penge de rette steder,” fortæller Stine Højland fra Atter.
Kernemålet med faget Design og Arkitektur er, at elever skal kunne gennemføre en designproces fra start til slut.
”Modeverdenen skal bevæge sig i en mere bæredygtig retning, og her er Stine Atters tilgang meget inspirerende. Jeg har været heldig at have elever, der har den her gnist og lyst til at være i designprocessen og investere noget af sig selv i den. Eleverne er meget selvstændige, og det er tydeligt, at de er meget optaget af det bæredygtige perspektiv,” fortæller Anne Haugaard Thomsen.
Få kender uddannelsesverdenen som Hans Henning Nielsen. Nu bliver han direktør på den skole, hvor han har arbejdet i næsten 30 år.
Oplev Imran Rashid den 26. november på Aarhus Business College til arrangementet: "Ung i en skærmtid - hvordan påvirker skærmene vores unge, og hvilke handlemuligheder giver det dig".
Stort tillykke til Anne Mette Nørmark Jakobsen, Thea Tannebæk Rask Nielsen og Zofia Drue, som har gjort Aarhus Business College ekstra stolte ved at tage henholdsvis 1., 2. og 3. pladsen ved kåringen af Årets Fagprøvepris inden for detail 2025.
Flere elever er startet på ungdomsuddannelserne på Aarhus Business College end nogensinde.
Undervisere fra Aarhus Business College har fået at mærke på egen krop, hvad det vil sige at skabe god klasserumsledelse – og hvordan frygtbegrebet kan spille en central rolle i motivation af eleverne. Det sker som en del af et kompetenceudviklingsforløb i samarbejde med True North.
Skolens nye studieadministrative system Studie+ er nu officielt åbnet for både elever og medarbejdere.
21-årige Daniel Rise Nielsen fra Aarhus Business College er netop blev kåret som årets lærling i DI Sydøstjylland. Det sker som en del af hans elevuddannelse, hvor han til dagligt arbejder som handelselev i trælasten hos Stark i Odder.
Aarhus Business College binder tætte bånd til pressede amerikanske uddannelsesinstitutioner.
Med en ny aftale gør Regeringen det nu muligt at komme gratis på skolehjem for hovedforløbselever der har mere end 45 minutters transport til uddannelsen.