Aarhus
Business College
Kurser & efteruddannelseKurserDigitalt Salg – Online

Digitalt Salg – Online

Varighed: 30 hele dage over 6 måneder.

Hvad går kurset ud på?

Kurset Digitalt Salg giver dig en solid viden om brug af de forskellige platforme, der skal sikre butikkens fremtid i den digitale verden.

På 6 uger får du værktøjerne til at skabe en optimal kunderejse. Du bliver i stand til at sammensmelte din fysiske butik og din webshop – til fordel for både dig og dine kunder.

Dit udbytte

Efter kurset er du bedre til online-salg og digital markedsføring. Du står godt rustet til at udvikle webshops eller øge salget gennem sociale medier.

Du vil blandt andet få kompetencer inden for:

  • Kundeoplevelsen og optimering af webshoppen.
  • Analyse af kundernes købsadfærd på nettet.
  • Anvendelse af de vigtigste sociale medier.
  • Analyse og udvikling af online marketing med henblik på at øge omsætningen.
  • Omnichannel-marketing og mulighederne i din butik.
  • Analyse af webshoppens performance.

Moduler

Kurset består af følgende 14 moduler:

Modul 1/14

Nye kunder via viral markedsføring - 2 dage

Med udgangspunkt i virksomhedens e-strategi lærer du at anvende viral markedsføring til at styrke virksomhedens online markedsføringsindsats. Du stifter bekendtskab med forskellige markedsføringsmedier og -kanaler, herunder sociale netværk, niche-sites, communities og blogs, så du kan vurdere om eller hvornår, de skal bringes i spil i forhold til virksomhedens ønskede målgruppe.

Du kan herefter bistå ved udarbejdelsen af en markedsføringskampagne og kan placere den i de relevante medier

Modul 2/14

Søgemaskineoptimering af digital kommunikation - 1 dag

Du lærer at forestå arbejdet med søgemaskineoptimeringen af webløsninger i forbindelse med virksomhedens produktion af digitale kommunikationsløsninger, fx profileringswebsite, digitale magasiner og -reklamer.

Herunder opnår du viden om forskellene i funktionalitet mellem søgerobotter og kataloger. Du får også et kendskab til de tekniske virkemidler, som kan bruges i søgemaskinearbejdet, samt begreber som linkpopularitet og pagerank.

Modul 3/14

Anvendelse af sociale medier i virksomheden - 3 dage

Du lærer at bruge sociale medier til markedsføring og branding af virksomheden. Du bliver bevidst om vigtigheden i at formulere tekst, anvende billeder, konkurrencer, storytelling og andre midler på de sociale medier i kommunikationen med virksomhedens kunder, leverandører og andre interessenter.

Du bliver i stand til at anvende sociale medier til målrettet at fastholde og tiltrække kunder og udbygge kundeloyalitet i virksomheden. Du kan herefter medvirke til at udvikle virksomhedens e-koncept og kan bruge sociale medier, der understøtter virksomhedens e-strategi. På dette modul lærer du de lovmæssige krav ved brug af sociale medier at kende, herunder GDPR.

Modul 4/14

Sociale medier som kommunikationskanal i detail - 1 dag

Her får du kendskab til forskellige sociale medier, og du lærer, hvordan detailhandelsvirksomheder kan bruge dem som kommunikationskanal til kunderne.

Du lærer også, hvordan detailhandelsvirksomheder kan anvende sociale medier som kommunikationskanal til medarbejderne

Modul 5/14

Markedsanalyse i detail- og handelserhvervet - 3 dage

Her lærer du at planlægge og gennemføre mindre markedsanalyser inden for detail og handel.

Du får kendskab til love og regler i forbindelse med markedsanalyse og markedsføring, og du lærer at bruge søgemaskiner til at indhente og vurdere informationerne. På den baggrund bliver du bedre til at lave handlingsplaner, der tilgodeser nuværende eller fremtidige målgrupper og mål.

Modul 6/14

Trends og livsstil hos forbrugeren i detailhandlen - 1 dag

På dette modul lærer du at vejlede kunden i valg af varer under hensyntagen til de nye tendenser, som forbrugsmønstret afspejler.

Du får viden om den stigende individualisering og de mere sammensatte ønsker hos forbrugere. Du lærer, hvor du skal søge informationer om aktuelle trends og livsstil, forbrugernes forventninger til bekvemmelighed, deres valg af farver og effekter mv. Du får desuden viden om brancheglidning og globalisering, og om hvordan disse forhold påvirker forbrugsmønstre og dermed en hensigtsmæssig produktsammensætning og kundevejledning.

Modul 7/14

Dialogbaseret markedsføring - 3 dage

På dette modul får du viden om gyldig og pålidelig dataindsamling i forhold til målgrupper. Du lærer at indsamle og bearbejde data med henblik på at udarbejde en 1 til 1 (one2one) markedsføringsaktivitet.

Du bliver i stand til at udarbejde forslag til markedsføring af en udvalgt aktivitet, der henvender sig til et bestemt segment – målrettet segmentets behov og relationer. Du kan herefter gennemføre markedsføringsaktiviteten under hensyntagen til love og regler inden for området Direct Marketing.

Sidst men ikke mindst kan du undersøge effekten af både online og offline markedsføringskampagner og justere den pågældende markedsføringsaktivitet.

Modul 8/14

Udvikling af e-koncepter og produktdifferentiering - 2 dage

Med udgangspunkt i kundeanalyse og e-strategi lærer du at udvikle virksomhedens online koncept(er). Gennem webprofilering arbejder du med at definere de rigtige målgrupper til dine produkter, og du lærer, hvordan det skaber salg.

Du får kendskab til konceptudvikling i forhold til tema-websites, så du kan medvirke i udviklingen af firmaets e-koncept(er). Du arbejder med storytelling og lærer dermed at formulere og præsentere budskaber, der underbygger produkternes egenskaber.

Du bliver bevidst om muligheden for at opnå en ”word of mouth”-marketingeffekt via dialogintegration, og du får forståelse for kundeloyalitetsprogrammer, der kan tilbydes online og fremme salg.

Modul 9/14

Online kundeservice og -rådgivning - 2 dage

Her får du vigtige færdigheder i at anvende onlineservices og -tjenester til kommunikation med kunder, leverandører og samarbejdspartnere.

I forbindelse med onlinevejledning og -rådgivning af kunder om virksomhedens produkter og serviceydelser lærer du at sikre, at lovmæssige krav overholdes i forhold til elektronisk markedsføring og handel.

Det er afgørende, at du kan yde en god service og hjælpe dine kunder både telefonisk og via elektroniske medier – fx websites, blogs, e-nyhedsbreve og mails. Men du bliver også i stand til at vurdere, hvornår en personlig face-to-face rådgivning med fordel kan benyttes

Modul 10/14

E-teknologi og online opdatering - 2 dage

Du får kendskab til de grundlæggende principper i CMS (Content Management System), så du kan bruge programmet i forbindelse med organisering og fletning af virksomhedens sites og systemer.

Du lærer desuden at vedligeholde administrationssystemet for optimering af firmaets e-business løsning. Det betyder, at du kan opdatere vareinformationer i firmaets administrationssystem, som ligger til grund for din onlinevarepræsentation og salgsplanlægning. Du kan også opdatere firmaets profil og forretningskoncept via CMS eller manuel redigering af html-sider.

Du bliver i stand til at anvende web-statistikker og præsentere opfølgningsrapporter og salgsstatistikker ved at behandle de data, som opsamles elektronisk efter en markedsføringsindsats.

Modul 11/14

E-markedsføring og reklameindsats - 2 dage

Med udgangspunkt i firmaets e-strategi lærer du at styrke virksomhedens markedsføringsindsats med reklameplacering på online-medier.

Du bliver i stand til at målrette markedsføringen via websites, der indeholder søgeord, link fra referencer og interesseforums i forhold til specifikke tilbud eller nyheder. Du lærer også at styrke virksomhedens markedsføringsindsats i forhold til at udarbejde materiale til kampagner, som skal indrykkes i de trykte reklamemedier. Efter dette modul kan du generere og behandle online besøgsdata og udarbejde forslag til justering af virksomhedens markedsføringsplaner.

Modul 12/14

Multikanalmarkedsføring – forretningsmodeller - 3 dage

Omnichannel er når alle virksomhedens fysiske og digitale kommunikationskanaler arbejder sammen om at kommunikere til kunden og indsamle data. Det skal vi arbejde med her. Med udgangspunkt i firmaets omnichannel-indsats, bliver du i stand til at styrke placeringen på både online- og offline-markedet. Du lærer at målrette indsatsen gennem digitale forretningsmodeller, der kan ruste virksomheden til fremtidens forbrugere.

Du bliver bevidst om, hvordan du styrker virksomhedens indsats ved at videreudvikle de digitale forretningsmodeller med det formål at fremme virksomhedens omnichannel-indsats. Herefter kan du behandle og anvende omnichannel-relevant data til at udvikle din markedsføring, så den rammer virksomhedens målgruppe

Modul 13/14

Multikanalmarkedsføring – anvendelse - 3 dage

Du er en vigtig brik, når det handler om at optimere virksomhedens omnichannel-markedsføring. I dette modul lærer du at bruge data målrettet med det formål at vurdere og justere den marketingindsats, som fungerer på tværs af kanaler.

På baggrund af data lærer du at identificere nye muligheder for udvikling og derefter komme med forbedringsforslag eller udvikle nye løsninger inden for virksomhedens omnichannel-indsats

Modul 14/14

Kundeanalyse og e-strategi - 2 dage

Du lærer at udføre en mindre analyse af virksomhedens kunder, så du kan afdække potentialer for salg af virksomhedens ydelser og produkter online.

Via kundeanalysen bliver du i stand til at lave en behovsoversigt og finde frem til nøgleområder for virksomhedens strategi på onlinemarkedet (e-strategi). Herunder indsatsen der handler om online markedsføring og salg.

Modul 1/14

Nye kunder via viral markedsføring - 2 dage

Med udgangspunkt i virksomhedens e-strategi lærer du at anvende viral markedsføring til at styrke virksomhedens online markedsføringsindsats. Du stifter bekendtskab med forskellige markedsføringsmedier og -kanaler, herunder sociale netværk, niche-sites, communities og blogs, så du kan vurdere om eller hvornår, de skal bringes i spil i forhold til virksomhedens ønskede målgruppe.

Du kan herefter bistå ved udarbejdelsen af en markedsføringskampagne og kan placere den i de relevante medier

Praktiske informationer

Du kan begynde på kurset tirsdag den 14. april og mandag den 27. april – og hveranden mandag derefter.

Hvis du ikke har lyst til at tage alle 30 dage, kan du plukke de moduler ud, som er relevante for dig. Kontakt os for at høre mere.

Målgruppe

Kurset er for dig, der gerne vil have kendskab til salg via digitale medier. Du vil vide, hvordan du sikrer en sammenhæng i de tiltag, du laver, og du vil have en forståelse for de tekniske virkemidler.

Undervisningen

Undervisningen foregår online med vejledning og feedback på udvalgte opgaver fra en underviser. Der er både teorilæsning og opgave-aflevering.

Du sidder selv og arbejder med undervisningsmaterialet, hvor du vil og når du vil. Materialet er specielt tilrettelagt og udviklet til dette formål, og går du i stå eller har spørgsmål, kan du få hjælp af vores vejleder via chat eller Skype.

Du er altså ikke afhængig af at skulle møde på bestemte datoer, men kan derimod arbejde selvstændigt i dit eget tempo og lave opgaver lige når det passer dig. Kurset afsluttes med en test.

Forudsætninger for at deltage

  • Det er vigtigt, at du kan strukturere din egen tid, fordi du selv styrer forløbet.
  • Vi arbejder i Microsoft Office pakken og Windows.
  • Kurset bliver afholdt uanset antal deltagere, og tilmeldingsfristen er 2 dage før kursusstart.
  • Vi forbeholder os ret til ændringer af lovmæssig art.

Diplom

Efter endt forløb får du et diplom fra Aarhus Business College, som er Danmarks ældste handelsskole og en af landets største. Vi er anerkendt i erhvervslivet som en udbyder af kvalitet, og med et diplom fra Aarhus Business College står du stærkere i dit videre arbejdsliv.

Pris: 4.028,00 - 15.082,47 kr.

Beskæftigede, faglærte og ufaglærte: 4.028 kr.

Beskæftigede med en videregående uddannelse samt ledige (jobcenterets pris): 15.082,47 kr.

Prisen er fastsat ved finanslov og kan derfor ændres ved ny finanslov.

Har du brug for hjælp?

Peter Ostenfeldt
Erhvervskonsulent
2568 5849peos@aabc.dk
Bitten Parsberg Overbye
Salgskoordinator
2541 3546biov@aabc.dk

Programmer

Nedenfor kan du få en introduktion til den platform, hvor undervisningen foregår, og materialer findes, eller du kan se en lille video om installering af fjernskrivebord.

Du kan også læse om, hvad onlineundervisninger kræver af dig og din computer.

Læs mere

Læringsplatform

Her kan du få et indblik i, hvordan læringsuniverset ser ud

Afspil video

Installer fjernskrivebord

Guide til installering af Microsoft-fjernskrivebord på Mac

Afspil video

Installer fjernskrivebord på Mac

Sådan får du adgang til fx Microsoft Access på din Mac-computer

Afspil video

Indstil fjernskrivebord

Guide til indstilling af Microsoft-fjernskrivebord på Mac

Afspil video

Læringsplatform

Her kan du få et indblik i, hvordan læringsuniverset ser ud

Afspil video

Dette er et AMU kursus

Det betyder, at du kan få tilskud og VEU-godtgørelse, hvis du er i AMU-målgruppen. Din uddannelses DUN-niveau skal være mellem 0-4. AMU-mål for dette kursus er som følger:

AMU-mål for dette kursus
40001 - Markedsanalyse i detail- og handelserhvervet - 3
378.00 kr. for faglærte og ufaglærte og 1.405,31 kr. med videregående udd.
45951 - Kundeanalyse og e-strategi - 2
252,00 kr. for faglærte og ufaglærte og 1.013,54 kr. med videregående udd.
45952 - Udvikling af e-koncepter og produktdifferentiering - 2
252,00 kr. for faglærte og ufaglærte og 1.013,54 kr. med videregående udd.
47189 - Online kundeservice og -rådgivning - 2
252,00 kr. for faglærte og ufaglærte og 1.013,54 kr. med videregående udd.
45956 - E-teknologi og online opdatering - 2
252,00 kr. for faglærte og ufaglærte og 1.013,54 kr. med videregående udd.
45925 - Trends og livsstil hos forbrugeren i detailhandlen - 1
126,00 kr. for faglærte og ufaglærte og 621,77 kr. med videregående udd.
48318 - Multikanalmarkedsføring - forretningsmodeller - 3
378.00 kr. for faglærte og ufaglærte og 1.405,31 kr. med videregående udd.
48319 - Multikanalmarkedsføring - anvendelse - 3
378.00 kr. for faglærte og ufaglærte og 1.405,31 kr. med videregående udd.
45953 - E-markedsføring og reklameindsats - 2
252,00 kr. for faglærte og ufaglærte og 1.013,54 kr. med videregående udd.
40814 - Søgemaskineoptimering af digital kommunikation - 1
188,00 kr. for faglærte og ufaglærte og 693,94 kr. med videregående udd.
49556 - Anvendelse af sociale medier i virksomheden - 3
378.00 kr. for faglærte og ufaglærte og 1.405,31 kr. med videregående udd.
47341 - Sociale medier som kommunikationskanal i detail - 1
126,00 kr. for faglærte og ufaglærte og 621,77 kr. med videregående udd.
49321 - Dialogbaseret markedsføring - 3
564,00 kr. for faglærte og ufaglærte og 1.442,51 kr. med videregående udd.
40995 - Nye kunder via viral markedsføring - 2 dage
248,00 kr. for faglærte og ufaglærte og 1.172,70 kr. med videregående udd.

Selvvalgt periode på 30 hele dage over 6 måneder

Start mellem d. 14. april 2020 og d. 19. juni 2020.

Tilmeld dig

Kurset er estimeret til at tage ca. 30 dage. Dette er dog meget individuelt.

Læs mere

Download PDF om Digitalt Salg.

Ofte stillede spørgsmål

Nedenfor kan du få svar på de spørgsmål, som vi oftest møder.

Kan jeg snakke med en underviser?

Du har mulighed for at stille spørgsmål til en fagperson, være i dialog og få vejledning under hele forløbet uanset hvilken retning, du vælger. Der vil desuden være feedback på de opgaver, du afleverer.

Dialogen foregår via Skype eller på læringsplatformen, hvor kurset finder sted.

Hvor meget tid skal jeg forvente at bruge?

Når du har tilmeldt dig kurset, kan du se det antal timer, du skal forvente at bruge på hvert emne.

Tidsforbrug er dog meget individuelt, og der er stor forskel på, hvor meget tid den enkelte bruger. Dette skyldes, at det er forskelligt, hvor vigtig eller let/svær den enkelte kursist synes en øvelse eller opgave er for ham/hende. Hvis en kursist mener, at en øvelse er nem, vælger han/hun måske at køre let hen over den, men synes han/hun derimod at øvelsen er meget svært, så bliver der måske brugt ekstra meget tid på løsning af den.

Kurset er estimeret til at tage ca. 30 dage. Dette er dog meget individuelt.

Hvordan foregår undervisningen?

Undervisningen foregår online med vejledning og feedback på udvalgte opgaver fra en underviser. Der er både teorilæsning og opgaveaflevering.

Du sidder selv og arbejder med undervisningsmaterialet, hvor du vil, og når du vil. Materialet er specielt tilrettelagt og udviklet til dette formål, og går du i stå eller har spørgsmål, så står en vejleder naturligvis klar til at hjælpe dig.

Du er altså ikke afhængig af at skulle møde på bestemte datoer, men kan derimod arbejde selvstæn­digt i dit eget tempo og lave opgaver lige når det passer dig.

Hvordan afleverer jeg opgaver?

Gennem forløbet skal du løse opgaver, som besvares elektronisk enten ved hjælp af tekstprogrammer (f.eks. Word), et præsentationsprogram (f.eks. PowerPoint) eller lignende. Din besvarelse skal du uploade i et forum online, hvor medstuderende og din vejleder giver dig feedback.

Få en rundtur på læringsplatformen Moodle herunder.

Få en rundtur på læringsplatformen Moodle her.

Relaterede kurser


Videregående engelsk

Videregående engelsk

Jobrelateret fremmedsprog med nuanceret ordforråd Hvad går kurset ud på? På kurset, Videregående engelsk, arbejder vi med jobrelateret engelsk med et nuanceret ordforråd. Der er fokus på at gøre dig i...

Læs mere
Den Grundlæggende Lederuddannelse

Den Grundlæggende Lederuddannelse

Hvad er Den Grundlæggende Lederuddannelse? Den Grundlæggende Lederuddannelse er et kursus, som er skabt til dig, der vil have en praksisnær lederuddannelse, en større ledelsesfaglig baggrund og en sol...

Læs mere