Aarhus
Business College
Aarhus Business College OnlineKurserPowerpoint grundlæggende – Lær at lave effektive og inspirerende præsentationer

Powerpoint grundlæggende – Lær at lave effektive og inspirerende præsentationer

Varighed: 15 timer.

Hvad går kurset ud på?

Vil du gerne kunne lave en professionel præsentation af tal, tekst og grafik? Og tilrettelægge den på en hensigtsmæssig måde i forhold til formålet og dit behov? På kurset sætter vi fokus på brugen af PowerPoint som præsentationværktøj og vi dykker ned i præsentationsprogrammets optimale anvendelse ift. fremlæggelse af tekst, tal og grafik.

Vi arbejder med fremstilling af grafisk præsentationsmateriale til f.eks. foredrag, eksamensoplæg og præsentation af en virksomhed og du kommer til at tage stilling til layout i forhold til de informationer og udtryk, der skal fremgå af præsentationen.

Du kommer til at tilrettelægge præsentationen, så den egner sig til det angivne formål og behov. Ved udarbejdelse af det grafiske præsentationsmateriale anvendes layoutprincipper på et grundlæggende niveau.

Dit udbytte

På kurset bliver du fortrolig med programmet og får kendskab til nogle af de mange anvendelsesmuligheder, der findes i PowerPoint. Desuden får du kendskab til de forskellige layoutmuligheder og du lærer blandt andet om:

  • udarbejdelse af skabelonpræsentationer i PowerPoint
  • tilpasninger ift. tekst, baggrundsfarve og punktopstilling samt billeder, WordArt og sidehoved og -fod
  • anvendelse og tilpasninger af tegninger og figurer
  • udarbejdelse af noter i en PowerPoint præsentation samt udskrivning af slide og/eller noter
  • udarbejdelse af slideshow med overgange, animationer og tidsindstillinger
  • anvendelse af tabeller og diagrammer i en PowerPoint præsentation

Emner

Kurset består af 9 emner, hvor hvert emne er fra 1-2,5 timers varighed.

Emne 1/9

Emne 1: PowerPoint vinduet og hjælp

Opbygning af PowerPoint vinduet samt kendskab til hjælpefunktionen “hjælp” i PowerPoint.

Emne 2/9

Emne 2: Lav en transparent

Skabelonpræsentationer ud fra valg af layout samt tilpasninger ved fremhævelse af tekst, baggrundsfarve og punktopstilling.

Emne 3/9

Emne 3: Lav om på din transparent

Ændring af farve og baggrund samt anvendelse af billeder.

Emne 4/9

Emne 4: Yderligere tilpasning

Tilpasning af afsnit og punktopstilling og anvendelse af sidehoved- og fod samt WordArt.

Emne 5/9

Emne 5: Lav dine egne tegninger

Tegne og bearbejde egne tegninger samt foretage tilpasninger af figurer.

Emne 6/9

Emne 6: Oplæg til foredrag

Anvendelse af noter samt udskrivning af slide og/eller noter.

Emne 7/9

Emne 7: Lav et flot slideshow

Anvendelse af overgange, animationer og tidsindstillinger i et slideshow.

Emne 8/9

Emne 8: Præsenter en virksomhed

Udarbejdelse af master (skabelon for slide), tabel og diagrammer.

Emne 9/9

Emne 9: Afsluttende case

Dette emne er en opsummering af de emner, du har gennemgået. Der tages udgangspunkt i en konkret case, hvor forskellige anvendelsesmuligheder af PowerPoint præsentation skal inddrages for at løse casen.

Emne 1/9

Emne 1: PowerPoint vinduet og hjælp

Opbygning af PowerPoint vinduet samt kendskab til hjælpefunktionen “hjælp” i PowerPoint.

Praktiske informationer

Målgruppe

Kurset er for alle, der har lyst til at lave præsentationer i PowerPoint og bruge programmets muligheder til at tilrettelægge præsentationer på en hensigtsmæssig måde i forhold til formålet og virksomhedens behov.

Kurset foregår på et grundlæggende niveau og alle kan være med.

Forudsætninger for at deltage

Der kræves ikke noget særligt kendskab til PowerPoint for at du kan deltage i forløbet og få mest muligt ud af det. Det er dog en fordel, hvis du har kendskab til brug af computere og Microsoft Office på begynderniveau, men det er ikke et krav.

Det er vigtigt, at du kan strukturere din egen tid, fordi du selv styrer forløbet.

Tekniske kompetencer

I forløbet skal du bruge det Windowsbaserede program Microsoft PowerPoint. Forudgående kendskab til programmet og Microsoft Office-pakken er en fordel men ikke et krav. Du behøver ikke selv have licens til programmet, da Aarhus Business College stiller det til rådighed.

Diplom

Efter endt forløb får du et diplom fra Aarhus Business College, som er Danmarks ældste handelsskole og en af landets største. Vi er anerkendt i erhvervslivet som en udbyder af kvalitet og med et diplom fra Aarhus Business College står du stærkere i dit videre arbejdsliv.

Pris: 2.495 kr. + moms

Har du brug for hjælp?

Jane Bossow
Uddannelsessekretær
8936 3713jbos@aabc.dk

Programmer

Nedenfor kan du få en introduktion til den platform, hvor undervisningen foregår, og materialer findes, eller du kan se en lille video om installering af fjernskrivebord.

Du kan også læse om, hvad onlineundervisninger kræver af dig og din computer.

Læs mere

Læringsplatform

Her kan du få et indblik i, hvordan læringsuniverset ser ud

Afspil video

Installer fjernskrivebord

Guide til installering af Microsoft-fjernskrivebord på Mac

Afspil video

Installer fjernskrivebord på Mac

Sådan får du adgang til fx Microsoft Access på din Mac-computer

Afspil video

Indstil fjernskrivebord

Guide til indstilling af Microsoft-fjernskrivebord på Mac

Afspil video

Læringsplatform

Her kan du få et indblik i, hvordan læringsuniverset ser ud

Afspil video

Selvvalgt periode på 15 timer

Start mellem d. 5. marts 2019 og d. 3. marts 2020.

Tilmeld dig

Det forventede tidsforbrug er vejledende ca. 15 timer for hele kurset.

Certificeret e-læringsforløb

Alle de fire forløb er certificerede e-læringsforløb. Det betyder, at forløbets planlægning er kvalitetssikret og godkendt af eVidenCenter, Det Nationale Videncenter for e-læring.

Et certificeret e-læringsforløb er planlagt, så det

  • Udnytter tid og sted meningsfuldt
  • Tager udgangspunkt i det deltagerne kan inden og skal kunne efter forløbet, så deltagerne lærer bedst muligt
  • Baserer sig på værdifuld læring med IT, fordi der er sammenhæng mellem teknologi, fagligt indhold, behovet for kommunikation samt underviserens og deltagernes roller
  • Fokuserer på det, deltageren rent faktisk kan efter at have deltaget i forløbet

Læs mere om det her.

Ofte stillede spørgsmål

Nedenfor kan du få svar på de spørgsmål, som vi oftest møder.

Kan jeg snakke med en underviser?

Du har mulighed for at stille spørgsmål til en fagperson, være i dialog og få vejledning under hele forløbet uanset hvilken retning, du vælger. Der vil desuden være feedback på de opgaver, du afleverer.

Dialogen foregår via Skype eller på læringsplatformen, hvor kurset finder sted.

Hvordan foregår undervisningen?

Undervisningen foregår online med vejledning og feedback på udvalgte opgaver fra en underviser. Der er både teorilæsning og opgaveaflevering.

Du sidder selv og arbejder med undervisningsmaterialet, hvor du vil og når du vil. Materialet er specielt tilrettelagt og udviklet til dette formål, og går du i stå eller har spørgsmål, så står en vejleder naturligvis klar til at hjælpe dig.

Du er altså ikke afhængig af at skulle møde på bestemte datoer, men kan derimod arbejde selvstæn­digt i dit eget tempo og lave opgaver lige når det passer dig.

Hvor meget tid skal jeg forvente at bruge?

Når du har tilmeldt dig kurset, kan du se det antal timer, du skal forvente at bruge på hvert emne.

Tidsforbrug er dog meget individuelt og der er stor forskel på, hvor meget tid den enkelte bruger. Dette skyldes, at det er forskelligt, hvor vigtig eller let/svær den enkelte kursist synes en øvelse eller opgave er for ham/hende. Hvis en kursist mener, at en øvelse er nem, vælger han/hun måske at kører let hen over den, men synes han/hun derimod at øvelsen er meget svært, så bliver der måske brugt ekstra meget tid på løsning af den.

Estimeret tidsforbrug er 15 timer

Relaterede kurser


Grundlæggende Excel

Grundlæggende Excel

Hvad er Grundlæggende Excel? På kurset Grundlæggende Excel får du en grundig introduktion til Excel som databehandlerprogram, så du kan blive fortrolig med det og får en god forståelse for programmets...

Læs mere
Administrativ IT/superbruger

Administrativ IT/superbruger

Hvad er administrativ IT/Superbruger? Har du brug for at forstå og anvende digitale teknikker til løsning af virksomhedens administrative opgaver? Vil du gerne arbejde i digitale platforme, der giver ...

Læs mere

Aarhus Business College

Aarhus Business College Online

Sønderhøj 28

8260 Viby J.

8936 3000

aabc@aabc.dk

CVR: 48 57 06 58

EAN: 5798000554238