Aarhus
Business College
Aarhus Business College OnlineKurserDet uddannelsesspecifikke fag (USF)

Det uddannelsesspecifikke fag (USF)

Næste hold starter: mandag d. 9. september 2019

Varighed: 125 timer over 5 uger.

Kom i gang med en erhvervskarriere på kun 5 uger og bliv elev i en virksomhed

Har du afsluttet en HHX-uddannelse og vil være elev i en virksomhed, så du kan gøre karriere som f.eks. advokatsekretær, speditør, revisorassistent eller indkøber? Eller bestået en EUX Business, EUD Business eller tilsvarende men vil gerne vil skifte uddannelsesretning? Så skal du følge et forløb i det uddannelsesspecifikke fag.

Forløbet varer 5 uger og gør dig i stand til at gå i lære i en virksomhed. Ved tilmelding skal du vælge en uddannelsesretning, som du ønsker at komme i lære indenfor; Kontor, Handel, Detail eller Event. Du kan læse om de 4 retninger ved at klikke ind på beskrivelserne nedenfor. Det er vigtigt, at du vælger den rigtige retning fra start, da det koster et uddannelsesklip, hvis du ombestemmer dig efter studiestart.

Gældende for alle 4 linjer er, at du arbejder med en selvvalgt idé, der i praksis skal rette sig imod din elevplads eller imod din ønskede elevplads. Du skal derfor forberede dig på at arbejde meget selvstændigt og målrettet mod din fremtidige branche. Har du en elevplads, er det en klar fordel, at din virksomhed hjælper med ideen og input af enhver art. På den måde sikrer vi, at du ender med et arbejde, der kan understøtte din elevplads fremover.

Der starter nye hold hver 5. uge og du får et bevis på din deltagelse ved endt forløb.

Du skal vælge én af uddannelsesretningerne Handel, Kontor, Detail eller Event, som står beskrevet herunder:

Uddannelsesretninger

Se kursets indhold og opbygning her.

Uddannelsesretninger 1/4

Kontor


På denne retning kommer du igennem en lang række emner, der alle kredser om administrative arbejdsprocesser inden for kommunikation, databehandling samt kvalitet og service.

Du får indsigt i administrative serviceopgaver og øver dig i at kommunikere mundtligt og skriftligt til forskellige målgrupper både internt i virksomheden og eksternt. Desuden bliver du god til at indsamle, behandle og præsentere data – især i programmet Excel, og når du har gennemført forløbet, har du viden om digitalisering af arbejdsprocesser med fokus på brugervenlighed og service.

Du skal have følgende fag:

  • Kommunikation
  • Databehandling
  • Kvalitet og service

Forløbet er et certificeret e-læringsforløb

Uddannelsesretninger 2/4

Handel


Du skal vælge retningen Handel, hvis du ønsker at blive handels-, indkøbs- eller logistikassistent i en virksomhed. I din hverdag er du med til at skabe værdi for virksomhedens produkter og services, så de kan sælges videre med fortjeneste. Du skal indhente tilbud, sammenligne priser og kvalitet på produkter, arbejde med logistik og stå for indkøb af varer i de rette mængder.

Som handelsuddannet kan du arbejde i handelsvirksomheder som A.P. Møller-Mærsk, Frode Laursen og Bestseller. Du kan også åbne din egen handelsvirksomhed.

På denne retning får du en grundlæggende forståelse og indsigt i forskellige aspekter inden for handel. Vi kommer hele vejen rundt om alt fra etablering af en handelsvirksomhed, kvalitetssikring og planlægning af salgs- og serviceopgaver til kommunikation, digitalisering, pris- og salgsstrategier samt relationer med samarbejdspartnere. Du kan også læse Digital Handel.

Du skal have følgende fag:

  • Digital databehandling
  • Kommunikation og formidling B2B (business to business)
  • Handelsregning
  • Salg og service
  • Forståelse af værdi- og forsyningskæder

Forløbet er et certificeret e-læringsforløb

Uddannelsesretninger 3/4

Detail


Du skal vælge retningen Detail, hvis du ønsker at blive salgsassistent i en butik. En salgsassistent arbejder med salg og almindelige opgaver i butikken. Som salgsassistent kan du arbejde i butikker, supermarkeder og stormagasiner, eller du kan åbne din egen butik. Du kan også læse Digital Handel.

På denne retning kommer du igennem en lang række emner, der alle kredser om salg. Du lærer blandt andet om personligt salg, indretning af salgslokaler og detailhandelslovgivning. Du bliver skarp på virksomhedens digitale afsætning, og du får indsigt i butikskoncepter.

Du skal have følgende fag:

  • Butiksdrift
  • Butiksøkonomi
  • Performance
  • Salg
  • Visual merchandising
  • Innovation/iværksætteri
  • Afsætning via elektroniske medier

Forløbet er et certificeret e-læringsforløb

Uddannelsesretninger 4/4

Event


Hvis du ønsker at arbejde med planlægning af events, er eventkoordinator-uddannelsen det rette valg. På eventkoordinator-uddannelsen er der fokus på planlægning, afvikling og efterarbejde i forhold til aktiviteter, events og arrangementer såsom fester, koncerter, konferencer og bryllupper. Kunderejsen er i centrum, og det handler om at skabe tryghed for kunden i planlægningen såvel som i afviklingen og efterarbejdet med en event.

Du skal have følgende fag:

  • Event og idéudvikling
  • Regler, sikkerhed og kvalitet
  • Projektstyring og eventøkonomi
  • Eventjura og eventdrejebog

Forløbet er et certificeret e-læringsforløb

Uddannelsesretninger 1/4

Kontor


På denne retning kommer du igennem en lang række emner, der alle kredser om administrative arbejdsprocesser inden for kommunikation, databehandling samt kvalitet og service.

Du får indsigt i administrative serviceopgaver og øver dig i at kommunikere mundtligt og skriftligt til forskellige målgrupper både internt i virksomheden og eksternt. Desuden bliver du god til at indsamle, behandle og præsentere data – især i programmet Excel, og når du har gennemført forløbet, har du viden om digitalisering af arbejdsprocesser med fokus på brugervenlighed og service.

Du skal have følgende fag:

  • Kommunikation
  • Databehandling
  • Kvalitet og service

Forløbet er et certificeret e-læringsforløb

Praktiske informationer

Forudsætninger for at deltage

Der kræves ikke noget særligt kendskab til administrative processer, handel eller salg, for at du kan deltage i forløbet og få mest muligt ud af det.

Det er vigtigt, at du kan strukturere din egen tid, fordi du selv styrer forløbet.

Hvem henvender forløbet sig til?

Forløber er for dig, der har afsluttet din HHX-uddannelse og gerne vil have en elevplads i en virksomhed som eksempelvis advokatsekretær, speditør, revisorassistent eller indkøber. Det er også for dig, der har bestået en EUX Business eller EUD Business og gerne vil skifte uddannelsesretning.

Ved at følge forløbet er du i fuld gang med at opkvalificere dig og komme videre i din karriere.

Tekniske kompetencer

I forløbet skal du bruge Windowsbaserede programmer såsom Word, Excel og PowerPoint eller lignende. Det er en fordel, hvis du har grundlæggende kendskab til disse programmer og kan anvende dem på brugerniveau. Du behøver ikke selv have licens til programmerne, da Aarhus Business College stiller dem til rådighed.

Til aflevering af nogle opgaver skal du anvende Microsoft Access. Dette program er ikke tilgængeligt på Mac-computere. Derfor skal du tilkoble dig et fjernskrivebord, hvis du bruger Mac til at løse og aflevere disse opgaver. I videoen længere nede på siden kan du se, hvordan du tilkobler dig fjernskrivebord, så du får adgang til Microsoft Access.

Varighed: 125 timer over 5 uger

Nye hold starter hver 5. uge og du kan tage forløbet når det passer dig.

Det strækker sig over 5 uger, hvor du skal forvente at bruge ca. 6 timer alle hverdage på at studere og løse opgaver mv. Det forventede tidsforbrug er vejledende ca. 125 timer for hele forløbet.

Har du brug for hjælp?

Jane Bossow
Uddannelsessekretær
8936 3713jbos@aabc.dk

Programmer

Nedenfor kan du få en introduktion til den platform, hvor undervisningen foregår, og materialer findes, eller du kan se en lille video om installering af fjernskrivebord.

Du kan også læse om, hvad onlineundervisninger kræver af dig og din computer.

Læs mere

Læringsplatform

Her kan du få et indblik i, hvordan læringsuniverset ser ud

Afspil video

Installer fjernskrivebord på Mac

Sådan får du adgang til fx Microsoft Access på din Mac-computer

Afspil video

Læringsplatform

Her kan du få et indblik i, hvordan læringsuniverset ser ud

Afspil video

Planlagte hold

Her kan du se næste holdstart og følge med i planlagte lektioner.

Start mandag d. 9. september 2019

Slut fredag d. 11. oktober 2019.

Tilmeld dig holdet
Vælg anden dato

Start mandag d. 21. oktober 2019

Slut fredag d. 22. november 2019.

Tilmeld dig holdet
Vælg anden dato

Start mandag d. 25. november 2019

Slut onsdag d. 8. januar 2020.

Tilmeld dig holdet
Vælg anden dato

Start mandag d. 13. januar 2020

Slut fredag d. 21. februar 2020.

Tilmeld dig holdet
Vælg anden dato

Start mandag d. 24. februar 2020

Slut fredag d. 27. marts 2020.

Tilmeld dig holdet
Vælg anden dato

Start mandag d. 30. marts 2020

Slut tirsdag d. 12. maj 2020.

Tilmeld dig holdet
Vælg anden dato

Start mandag d. 18. maj 2020

Slut onsdag d. 24. juni 2020.

Tilmeld dig holdet
Vælg anden dato

Start mandag d. 9. september 2019

Slut fredag d. 11. oktober 2019.

Tilmeld dig holdet
Vælg anden dato

Certificeret e-læringsforløb

Alle de fire forløb er certificerede e-læringsforløb. Det betyder, at forløbets planlægning er kvalitetssikret og godkendt af eVidenCenter, Det Nationale Videncenter for e-læring.

Et certificeret e-læringsforløb er planlagt, så det

  • Udnytter tid og sted meningsfuldt
  • Tager udgangspunkt i det deltagerne kan inden og skal kunne efter forløbet, så deltagerne lærer bedst muligt
  • Baserer sig på værdifuld læring med IT, fordi der er sammenhæng mellem teknologi, fagligt indhold, behovet for kommunikation samt underviserens og deltagernes roller
  • Fokuserer på det, deltageren rent faktisk kan efter at have deltaget i forløbet

Du kan læse mere om det her.

Nye hold starter løbende

Der starter nye hold op hver 5. uge, så der burde være en dato, der passer til dig.

Ofte stillede spørgsmål

Nedenfor kan du få svar på de spørgsmål, som vi oftest møder.

Kan jeg snakke med en underviser?

Du har mulighed for at stille spørgsmål til en fagperson, være i dialog og få vejledning under hele forløbet uanset hvilken retning, du vælger. Der vil desuden være feedback på de opgaver, du afleverer.

Hvordan foregår undervisningen?

Du sidder selv og arbejder med undervisningsmaterialet, hvor du vil og når du vil. Materialet er specielt tilrettelagt og udviklet til dette formål, og går du i stå eller har spørgsmål, så står en vejleder naturligvis klar til at hjælpe dig. Gennem hele forløbet arbejder du med din egen case i relation til de emner, der indgår i den uddannelsesretning, du har valgt; Kontor, Handel eller Detail.

Du er altså ikke afhængig af at skulle møde på bestemte datoer, men kan derimod arbejde selvstæn­digt i dit eget tempo og lave opgaver lige når det passer dig.

Undervisningen er erhvervsrettet og praksisnær. Den giver dig faglige kompetencer målrettet den virkelighed, du vil møde under din praktiktid. Den foregår på baggrund af forskellige læringsformer, hvor du blandt andet vil skulle se video, besvare quizzer og læse tekster m.m.

Hvordan afleverer jeg opgaver?

Gennem forløbet skal du løse opgaver, som besvares elektronisk enten ved hjælp af tekstprogrammer (f.eks. Word), et præsentationsprogram (f.eks. PowerPoint) eller lignende. Din besvarelse skal du uploade i et forum online, hvor medstuderende og din vejleder giver dig feedback.

Du får en standpunktskarakter for afleverede opgaver.

Skal jeg til eksamen?

Ja. Du skal løse opgaver undervejs i forløbet og afslutningsvis udarbejde en synopsis, hvor du dokumenterer din praktiske viden om kontor, handel eller detail alt efter, hvilken retning du vælger. Din synopsis skal du præsentere ved en mundtlig eksamen online, hvor du får karakteren bestået/ikke bestået.

Hvad får jeg ud af at deltage i forløbet?

Ved at følge forløbet opnår du kompetencer til at gå i lære i en virksomhed inden for kontor, event, handel eller detail, så du kan gøre karriere som eksempelvis advokatsekretær, speditør, revisorassistent eller indkøber.

Hvor mange timer om dagen skal jeg bruge på forløbet?

Du skal forvente at bruge 4-6 timer om dagen på forløbet.

Relaterede kurser


Præsentationsteknik i administrative funktioner

Præsentationsteknik i administrative funktioner

Hvad går kurset ud på? På kurset, Præsentationsteknik i administrative funktioner, arbejder vi med at gøre dig i stand til at gennemføre en præsentation, hvor du er bevidst om virkemidler, taleteknik ...

Læs mere
Værdiskabende kundeservice

Værdiskabende kundeservice

Hvad går kurset ud på? Vil du gerne lykkes bedst muligt med at skabe en god relation til dine kunder, så de får en god oplevelse og kommer igen? Dårlig omtale koster både kunder og penge, mens god omt...

Læs mere

Aarhus Business College

Aarhus Business College Online

Sønderhøj 28

8260 Viby J.

8936 3000

aabc@aabc.dk

CVR: 48 57 06 58

EAN: 5798000554238