Aarhus
Business College
Kurser & efteruddannelseKurserSocial Media assistent – Online

Social Media assistent – Online

Varighed: 11 hele dage over 6 måneder.

Hvad går kurset ud på?

Kurset Social Media assistent fokuserer på, hvordan du anvender sociale medier. Der arbejdes med strategi, planlægning og overblik, optimering på baggrund af data, kommunikation, udformning m.m. Yderligere får du vigtige færdigheder indenfor kommunikation med fx. kunder og leverandører, og du lærer at udføre en mindre analyse af virksomhedens kunder.

Dit udbytte

Du vil blandt andet få kompetencer inden for:

  • Anvendelse af sociale medier
  • Formulering af gode tekster og anvendelse af billeder
  • Anvendelse af online services og -tjenester til kommunikation
  • Virksomhedens markedsføringsindsats med reklameplacering på online-medier
  • Afdækning af potentialer for salg af virksomhedens ydelser og
    produkter online.

Moduler

Kurset består af følgende 5 moduler:

Modul 1/5

Kundeanalyse og e-strategi - 2 dage

Du lærer at udføre en mindre analyse af virksomhedens kunder, så du kan afdække potentialer for salg af virksomhedens ydelser og produkter online.

Via kundeanalysen bliver du i stand til at lave en behovsoversigt og finde frem til nøgleområder for virksomhedens strategi på onlinemarkedet (e-strategi). Herunder indsatsen der handler om online markedsføring og salg.

Modul 2/5

Online kundeservice og -rådgivning - 2 dage

Her får du vigtige færdigheder i at anvende online services og -tjenester til kommunikation med kunder, leverandører og samarbejdspartnere.

I forbindelse med onlinevejledning og -rådgivning af kunder om virksomhedens produkter og serviceydelser lærer du at sikre, at lovmæssige krav overholdes i forhold til elektronisk markedsføring og handel.

Det er afgørende, at du kan yde en god service og hjælpe dine kunder både telefonisk og via elektroniske medier – fx websites, blogs, e-nyhedsbreve og mails. Men du bliver også i stand til at vurdere, hvornår en personlig face-to-face rådgivning med fordel kan benyttes.

Modul 3/5

Anvendelse af sociale medier i virksomheden - 3 dage

Du lærer at bruge sociale medier til markedsføring og branding af virksomheden. Du bliver bevidst om vigtigheden i at formulere tekst, anvende billeder, konkurrencer, storytelling og andre midler på de sociale medier i kommunikationen med virksomhedens kunder, leverandører og andre interessenter.

Du bliver i stand til at anvende sociale medier til målrettet at fastholde og tiltrække kunder og udbygge kundeloyalitet i virksomheden. Du kan herefter medvirke til at udvikle virksomhedens e-koncept og kan bruge sociale medier, der understøtter virksomhedens e-strategi. På dette modul lærer du de lovmæssige krav ved brug af sociale medier at kende, herunder GDPR.

Modul 4/5

Nye kunder via viral markedsføring - 2 dage

Med udgangspunkt i virksomhedens e-strategi lærer du at anvende viral markedsføring til at styrke virksomhedens online markedsføringsindsats. Du stifter bekendtskab med forskellige markedsføringsmedier og -kanaler, herunder sociale netværk, niche-sites, communities og blogs, så du kan vurdere om eller hvornår, de skal bringes i spil i forhold til virksomhedens ønskede målgruppe.

Du kan herefter bistå ved udarbejdelsen af en markedsføringskampagne og kan placere den i de relevante medier.

Modul 5/5

E-markedsføring og reklameindsats - 2 dage

Med udgangspunkt i firmaets e-strategi lærer du at styrke virksomhedens markedsføringsindsats med reklameplacering på online-medier.

Du bliver i stand til at målrette markedsføringen via websites, der indeholder søgeord, link fra referencer og interesseforums i forhold til specifikke tilbud eller nyheder. Du lærer også at styrke virksomhedens markedsføringsindsats i forhold til at udarbejde materiale til kampagner, som skal indrykkes i trykte reklamemedier. Efter dette modul kan du generere og behandle online besøgsdata og udarbejde forslag til justering af virksomhedens markedsføringsplaner.

Modul 1/5

Kundeanalyse og e-strategi - 2 dage

Du lærer at udføre en mindre analyse af virksomhedens kunder, så du kan afdække potentialer for salg af virksomhedens ydelser og produkter online.

Via kundeanalysen bliver du i stand til at lave en behovsoversigt og finde frem til nøgleområder for virksomhedens strategi på onlinemarkedet (e-strategi). Herunder indsatsen der handler om online markedsføring og salg.

Praktiske informationer

Målgruppe

Kurset er for dig, der gerne vil have kendskab til salg via digitale medier. Du vil vide, hvordan du sikrer en sammenhæng i de tiltag, du laver, og du vil have en forståelse for de tekniske virkemidler.

Undervisningen

Undervisningen foregår online med vejledning og feedback på udvalgte opgaver fra en underviser. Der er både teorilæsning og opgaveaflevering.

Du sidder selv og arbejder med undervisningsmaterialet, hvor du vil og på de dage du selv har valgt, og kan løse opgaver i dit eget tempo. Materialet er specielt tilrettelagt og udviklet til dette formål, og går du i stå eller har spørgsmål, kan du få hjælp af vores vejleder via chat eller Skype.

Kurset afsluttes med en test.

Vi anbefaler at kurset gennemføres og dermed tilmelding oprettes i nedenstående rækkefælge:

45951 Kundeanalyse og e-strategi
47189 Online kundeservice og -rådgivning
45556 Anvendelse af sociale medier i virksomheden
40995 Nye kunder via viral markedsføring
45953 E-markedsføring og reklameindsats

Forudsætninger for at deltage

  • Det er vigtigt, at du kan strukturere din egen tid, fordi du selv styrer forløbet.
  • Vi arbejder i Microsoft Office-pakken og Windows.
  • Kurset bliver afholdt uanset antal deltagere, og tilmeldingsfristen er 5 hverdage før kursusstart.
  • Vi forbeholder os ret til ændringer af lovmæssig art.

Diplom

Efter endt forløb får du et diplom fra Aarhus Business College, som er Danmarks ældste handelsskole og en af landets største. Vi er anerkendt i erhvervslivet som en udbyder af kvalitet, og med et diplom fra Aarhus Business College står du stærkere i dit videre arbejdsliv.

Pris: 1.386,00 - 5.502,70 kr.

Beskæftigede, faglærte og ufaglærte: 1.386 kr.

Beskæftigede med en videregående uddannelse samt ledige (jobcenterets pris): 5.502,70 kr.

Prisen er fastsat ved finanslov og kan derfor ændres ved ny finanslov.

Har du brug for hjælp?

Stine Christiansen
Salgskoordinator
2228 8241stch@aabc.dk
Bitten Parsberg Overbye
Erhvervskonsulent
2541 3546biov@aabc.dk

Programmer

Nedenfor kan du få en introduktion til den platform, hvor undervisningen foregår, og materialer findes, eller du kan se en lille video om installering af fjernskrivebord.

Du kan også læse om, hvad onlineundervisninger kræver af dig og din computer.

Læs mere

Læringsplatform

Her kan du få et indblik i, hvordan læringsuniverset ser ud

Afspil video

Installer fjernskrivebord

Guide til installering af Microsoft-fjernskrivebord på Mac

Afspil video

Installer fjernskrivebord på Mac

Sådan får du adgang til fx Microsoft Access på din Mac-computer

Afspil video

Indstil fjernskrivebord

Guide til indstilling af Microsoft-fjernskrivebord på Mac

Afspil video

Læringsplatform

Her kan du få et indblik i, hvordan læringsuniverset ser ud

Afspil video

Dette er et AMU kursus

Det betyder, at du kan få tilskud og VEU-godtgørelse, hvis du er i AMU-målgruppen. Din uddannelses DUN-niveau skal være mellem 0-4.

Vær opmærksom på, at VEU-godtgørelse forudsætter, at der er udviklet en godkendt test på pågældende AMU-mål.

Se listen over centralt godkendte prøver her

AMU-mål for dette kursus er som følger:

AMU-mål for dette kursus
45951 - Kundeanalyse og e-strategi - 2
252,00 kr. for faglærte og ufaglærte og 1.203,00 kr. med videregående udd.
47189 - Online kundeservice og -rådgivning - 2
252,00 kr. for faglærte og ufaglærte og 1.203,00 kr. med videregående udd.
45953 - E-markedsføring og reklameindsats - 2
252,00 kr. for faglærte og ufaglærte og 1.203,00 kr. med videregående udd.
49556 - Anvendelse af sociale medier i virksomheden - 3
378,00 kr. for faglærte og ufaglærte og 1.689,50 kr. med videregående udd.
40995 - Nye kunder via viral markedsføring - 2 dage
252,00 kr. for faglærte og ufaglærte og 1.203,00 kr. med videregående udd.

Selvvalgt periode på 11 hele dage over 6 måneder

Start mellem d. 1. oktober 2021 og d. 17. december 2021.

Tilmeld dig

Bemærk!
Tilmeldingsproceduren tager 5 hverdage.

Er du jobsøgende, anbefaler vi at du får kurset godkendt hos din A-kasse, inden du ansøger os.
Herfra vil det tage 10 hverdage at blive tilmeldt.

Martin Poulsen - Underviser i Online salg på de sociale medier

Martin Poulsen er underviser og har i samarbejde med anden underviser udviklet kurset Social Media assistent.

På Aarhus Business College underviser Martin derudover i fag som afsætning og organisation.

Han har knap 20 års erfaring fra detailbranchen og har haft ledende roller i flere forskellige slags detailhandler.

Uddannelsesmæssigt har Martin en bachelor samt en kandidatgrad i Uddannelsesvidenskab fra Aarhus Universitet.

Ofte stillede spørgsmål

Nedenfor kan du få svar på de spørgsmål, som vi oftest møder.

Kan jeg snakke med en underviser?

Du har mulighed for at stille spørgsmål til en fagperson, være i dialog og få vejledning under hele forløbet uanset hvilken retning, du vælger. Der vil desuden være feedback på de opgaver, du afleverer.

Dialogen foregår via Skype eller på læringsplatformen, hvor kurset finder sted.

Hvor meget tid skal jeg forvente at bruge?

Når du har tilmeldt dig kurset, kan du se det antal timer, du skal forvente at bruge på hvert emne.

Tidsforbrug er dog meget individuelt, og der er stor forskel på, hvor meget tid den enkelte bruger. Dette skyldes, at det er forskelligt, hvor vigtig eller let/svær den enkelte kursist synes en øvelse eller opgave er for ham/hende. Hvis en kursist mener, at en øvelse er nem, vælger han/hun måske at køre let hen over den, men synes han/hun derimod at øvelsen er meget svær, så bliver der måske brugt ekstra meget tid på løsning af den.

Hvordan foregår undervisningen?

Undervisningen foregår online med vejledning og feedback på udvalgte opgaver fra en underviser. Der er både teorilæsning og opgaveaflevering.

Du sidder selv og arbejder med undervisningsmaterialet, hvor du vil, og når du vil. Materialet er specielt tilrettelagt og udviklet til dette formål, og går du i stå eller har spørgsmål, så står en vejleder naturligvis klar til at hjælpe dig.

Du er altså ikke afhængig af at skulle møde på bestemte datoer, men kan derimod arbejde selvstæn­digt i dit eget tempo og lave opgaver, lige når det passer dig.

Hvordan afleverer jeg opgaver?

Gennem forløbet skal du løse opgaver, som besvares elektronisk enten ved hjælp af tekstprogrammer (f.eks. Word), et præsentationsprogram (f.eks. PowerPoint) eller lignende. Din besvarelse skal du uploade i et forum online, hvor medstuderende og din vejleder giver dig feedback.

Få en rundtur på læringsplatformen Moodle herunder.

Få en rundtur på læringsplatformen Moodle her.

Relaterede kurser


International handel

Hvad går faget ud på? Faget International handel har fokus på Danmarks placering i den globale økonomi. Vi gennemgår de økonomiske teorier, der forklarer mekanismerne i international handel. Du lærer ...

Læs mere

Værdiskabende kundeservice

Hvad går kurset ud på? Vil du gerne lykkes bedst muligt med at skabe en god relation til dine kunder, så de får en god oplevelse og kommer igen? Dårlig omtale koster både kunder og penge, mens god omt...

Læs mere