Aarhus
Business College
HovedforløbDigital Handel

Digital Handel

Digital Handel er en uddannelse, der er skræddersyet til nutidens indkøbsformer og rækker ud mod fremtiden. Uddannelsen udbydes i et samarbejde mellem Aarhus Business College og Handelsfagskolen.

Søger din virksomhed en Digital Handel-elev?

Så læs mere her.

Hvad er Digital Handel?

Vil du arbejde med salg på nettet? Drømmer du om at udvikle webshops eller anvende sociale medier med henblik på øget salg? Så er Digital Handel måske det rigtige valg for dig.

Aarhus Business College, der også huser det nationale Videnscenter for Digital Handel, udbyder i samarbejde med Handelsfagskolen alle fag og valgfag på det nye 2-årige speciale. Du kan begynde som elev inden for Digital Handel, hvis du er i gang med EUX Business, EUD Business eller har taget EUD for Studenter.

Fra sommeren 2019 kan du også begynde på Digital Handel-specialet, hvis du har afsluttet HHX.

På uddannelsen vil du blandt andet få konkrete input til:

  • Kundeoplevelsen og optimering af webshoppen
  • Forståelse for omnichannel muligheder i din virksomhed
  • Analyse af kundernes købsadfærd
  • Anvendelse af sociale medier
  • Analyse og udvikling af online marketing med henblik på afsætning
  • Analyse af webshoppens performance
  • Lager- og indkøbs-optimering samt forsendelsesmetoder
  • Viden om relevant lovgivning samt trends og tendenser i branchen.

Specialet er et hovedforløb, hvilket vil sige, at uddannelsen foregår via en elevplads i en praktikvirksomhed med 12 ugers skoleophold.

Undervisningsformen på skoleopholdene er varieret og består af fælles oplæg, gruppeøvelser, test og afleveringer. Du bliver udfordret på din evne til at koble virksomhedens problemstillinger til teoretiske værktøjer fra en uddannelse med fokus på praksis.

Optagelse foregår via indgåelse af en uddannelsesaftale i en praktikvirksomhed. Læs mere om det her.

Bo på skolehjem

Du er på 12 ugers skoleforløb i løbet af de to år, du er elev i en virksomhed.

Undervisningen foregår på Aarhus Business College og Handelsfagskolen – og hvis du finder en praktikplads i en virksomhed langt fra Østjylland, har du mulighed for at bo på Handelsfagskolens smukke skolehjem i Skåde Bakker – se billeder her.

Læs om skolehjemmet og priser her

Skolehjemmet hos Handelsfagskolen

Fag

Aarhus Business College har valgt at udbyde en fast fagpakke, der indeholder alle obligatoriske og valgfrie fag.

Fag markeret med * er valgfrie.

Digital markedsføring 1 og 2 undervises på ekspertniveau, og det vil mod et eksamensgebyr være muligt at gå til eksamen på erhvervsakademi-niveau og modtage 10 ECTS-points. Eksamen foregår ved Erhvervsakademi Aarhus, der er Aarhus Business Colleges nabo.

Digital salg og forretningsforståelse

Det første obligatoriske fag på uddannelsen indeholder en introduktion til digital handel.

Dette omfatter bl.a. forretningsmodeller, trends, lovgivning og sammenspil mellem teknologi, funktionalitet og design. Du vil endvidere få en grundlæggende introduktion til SEO og købsadfærd.

Digital købsadfærd

I andet obligatoriske fag bygger vi videre på introduktionen til købsadfærd fra uddannelsens første modul.

Dette omfatter bl.a. målgruppesegmentering, målretning, forskellige informations- og salgs-kanaler, kundeloyalitet, tendenser og GDPR. Du vil desuden få en introduktion til dataanalyse.

E-commerce drift og kundeservice

I uddannelsens tredje obligatoriske fag går vi tættere på hvilke dagligdags-opgaver, der skal løses i virksomheden i forhold til digital handel.

Det omfatter bl.a. sortiment-sammensætning, vareoprettelse og produktinformation, markedsføringsplaner, ordrebehandling, kunde-kontakt og -service samt reklamationer og retur, og den dertilhørende lovgivning.

Dataanalyse

I fjerde fag bygger vi videre på den tidligere introduktion til dataanalyse og SEO.

Vi lærer bl.a. om dataindsamling, datakvalitet, visualisering og formidling, håndtering af personfølsomme data, KPI-er og konverteringsoptimering.

Digital markedsføring 1

Digital markedsføring er uddannelsens femte obligatoriske fag og udbydes ved Aarhus Business College på ekspert-niveau. Faget giver dig viden om digital markedsføring, som skal gøre dig i stand til at varetage kampagner på sociale medier og bruge loyalitets-programmer.

Det omfatter bl.a. datadrevet markedsføring, OVP, automation samt content marketing. Herudover bygger vi videre på tidligere information om SEO og lovgivning.

Digital salgsoptimering*

Fagpakkens første obligatoriske valgfag handler om salgsoptimering med fokus på konvertering, merchandising, øget trafik og salgsvolumen.

Du bliver klogere på bl.a. salgsbudgetter, CRM-systemer, kundetyper og priskalkulationer. Vi bygger videre på tidligere information om loyalitetsprogrammer, konvertering, købsadfærd og dataanalyse.

Logistik*

Fagpakkens andet obligatoriske valgfag hedder Logistik og handler om både lagermuligheder og forsendelsesmetoder.

Valgfaget belyser bl.a. konsekvenser af forskellige lagertyper, logistik som konkurrenceparameter, lagerstyring og digitale systemer hertil, kvalitetssikring, omkostningsanalyse samt Supply Chain Management.

Omnichannel*

Tredje obligatoriske valgfag hedder Omnichannel og handler om samspillet mellem afsætningskanaler af både fysisk og digital karakter.

Det omfatter bl.a. optimering af kundeoplevelse, datadistribution, effektmåling og kontaktpunkter. Vi bygger videre på tidligere information om kundeadfærd.

E-procurement*

Fjerde obligatoriske valgfag handler i høj grad om godt købmandskab med fokus på indkøbs- og lager-styring.

Vi ser nærmere på indkøbsstrategier, leverandøranalyse, kalkulationer, forhandlingsparametre og -teknikker, transport og forsikring samt lagerniveau.

Digital markedsføring 2*

Sidste obligatoriske valgfag er Digital markedsføring 2, der bygger videre på Digital markedsføring 1, og som også udbydes på ekspertniveau. Faget strækker sig, som det eneste på uddannelsen, over 2 uger.

Faget koncentrerer sig om indholdsudvikling, målstyring og effektmåling, brugertests, brugervenlighed, kundefastholdelse, re-marketing samt markedsanalyse. Herudover bygger vi videre på tidligere information om SEO.

Fagprøve

Du skal afslutte din uddannelse med en fagprøve, som giver dig mulighed for at dokumentere de færdigheder, du har opnået igennem de to år. Fagprøven er løsning af en praktisk problemstilling i virksomheden. Du vælger selv, hvilken problemstilling du ønsker at arbejde med. Da den netop skal tage afsæt i konkret praksis, er der rig mulighed for samtidigt at tilføre værdi til din virksomhed.

Eksempler på emner, der kan behandles:

  • Lancering af nyt brand i webshoppen
  • Forbedring af webshoppens placering med udgangspunkt i organiske søgninger
  • Optimering af returprocessen for webshoppen
  • Udformning, måling og analyse af en online reklamekampagne
  • Optimering af e-mail-marketing
  • Indkøbs-, lager- og logistik-optimering
  • Serviceoptimering i forhold til omnichannel-oplevelsen

Fagprøven består af 4 dele:

  1. Problemformulering, der udarbejdes i samarbejde mellem dig, dit praktiksted og læreren på skolen
  2. Projekt, der gennemføres i virksomheden
  3. Skriftlig aflevering om projektet
  4. Mundtlig eksamen med udgangspunkt i afleveringen.

Digital Handel kan både vælges som en del af uddannelsesretningen, Handel og uddannelsesretningen, Detail.

Jeg har valgt uddannelsen Digital Handel, fordi jeg elsker sociale medier, og fordi den digitale verden er vejen frem. Det er spændende at være med til at optimere en webshop. Jeg laver fx nyhedsbreve og blogindlæg, og jeg får lov til at være kreativ. Jeg måler og optimerer for at give den bedste kundeoplevelse, så vi hele tiden bliver skarpere.

Trine

Digital handelselev hos Firtal Web A/S

Brugerfoto

Mikkel er Digital Handel-elev hos Munk Store i Holstebro. Han tager uddannelsen på Aarhus Business College. Mød ham i filmen herover.

Undervisere

Underviserne har alle en teoretisk såvel som praktisk baggrund. Generelt forsøger vi endvidere at inddrage både dig samt eksterne oplægsholdere fra virksomheder, så meget som muligt.

Udviklingen i netop denne branche går ufatteligt hurtigt, og det er i virksomhederne udviklingen sker. Underviserne kan udfordre dig i forhold til dine arbejdsmetoder og sætte teori på nogle af de arbejdsopgaver, du allerede oplever i virksomheden.

Søren Nielsen

Søren er ny underviser på hovedforløbet, men har tidligere undervist 5 år på grundforløbet samt vikarieret hos Kurser & efteruddannelse. Hans arbejdshistorik ligger herudover ved Aarhus Kommune og IKEA Aarhus.

Han stiftede sin første virksomhed i 2005 og har her bl.a. lavet programmering, IT-kurser for private virksomheder og detailsalg på nettet.

Sørens uddannelsesmæssige baggrund er en kandidatgrad i jura fra Aarhus Universitet og en diplomuddannelse i erhvervspædagogik.

Casper Aagaard Nielsen

Casper har mere end 5 års erfaring som underviser på Hovedforløb og har tidligere arbejdet hos blandt andet Intersport, Online Medier samt JP/Politikens hus.

Han har gennem sine tidligere ansættelser arbejdet med ledelse, analoge og digitale markedsføringsstrategier, salg af hjemmesideløsninger og online markedsføring samt salg af varer/ydelser til både B2C og B2B.

Casper er uddannet salgsassistent med speciale og har desuden en diplomuddannelse i erhvervspædagogik.

Løn under uddannelse

Du får elevløn under din 2-årige læretid efter gældende overenskomst. Lønnen forhandles individuelt med din lærerplads og kan derfor variere.

Arbejdspladsen kan få lønrefusion (AUB) og befordringsrefusion under skoleopholdene.

Fremtidsmuligheder

E-handelsmarkedet er i konstant vækst, og det har en positiv afsmittende effekt på jobmulighederne i forlængelse af din uddannelse. Nogle af de jobtitler du kunne få med denne uddannelse kunne f.eks. være:

  • E-commerce Assistant
  • Customer Care Coordinator
  • Web Assistant
  • Logistik-koordinator
  • Content manager
  • Marketing Assistant
  • Business Unit Coordinator

Bedre jobmuligheder med Aarhus Business College

Eleverne fra Aarhus Business College har større sandsynlighed for at komme hurtigt i arbejde efter endt uddannelse end elever fra øvrige dele af landet.

Kilde: UNI-C (Data fra Danmarks Statistik), 2013.

Samarbejdspartnere

På Digital Handel-uddannelsen har vi et praksisnært forhold til undervisningen. Derfor får vi med jævne mellemrum besøg af repræsentanter for virksomheder, der fortæller eleverne om relevante emner inden for digital handel.

Her er nogle af vores samarbejdspartnere:

Har du spørgsmål?

Søren Nielsen
Underviser
soni@aabc.dk
Susanne Østergaard
Uddannelsessekretær
8936 3717suaa@aabc.dk