Aarhus
Business College
HovedforløbDigital Handel

Digital Handel

Med det 2-årige speciale inden for Digital Handel får du en uddannelse, der er skræddersyet til nutidens indkøbsformer og rækker ud mod fremtiden.

Hvad er Digital Handel?

Vil du arbejde med salg på nettet? Drømmer du om at udvikle webshops eller anvende sociale medier med henblik på øget salg? Så er Digital Handel måske det rigtige valg for dig.

Aarhus Business College, der også huser det nationale Videnscenter for Digital Handel, udbyder i samarbejde med Handelsfagskolen alle fag og valgfag på det nye speciale, der henvender sig til både B2B- og B2C-branchen

Du vil blandt andet få konkrete input til:

  • Kundeoplevelsen og optimering af webshoppen
  • Forståelse for omnichannel muligheder i din virksomhed
  • Analyse af kundernes købsadfærd
  • Anvendelse af sociale medier
  • Analyse og udvikling af online marketing med henblik på afsætning
  • Analyse af webshoppens performance
  • Lager- og indkøbs-optimering samt forsendelsesmetoder
  • Viden om relevant lovgivning samt trends og tendenser i branchen.

Specialet er et hovedforløb, hvilket vil sige, at uddannelsen foregår via en elevplads i en praktikvirksomhed samt 11 ugers skoleophold.

Undervisningsformen på skoleopholdene er varieret og består af fælles oplæg, gruppeøvelser, test og afleveringer. Du bliver udfordret på din evne til at koble virksomhedens problemstillinger til teoretiske værktøjer fra en uddannelse med fokus på praksis.

Optagelse foregår via indgåelse af en uddannelsesaftale i en praktikvirksomhed. Læs mere om det her.

Digital Handel kan både vælges som en del af uddannelsesretningen Handel og uddannelsesretningen Detail.

Fag

Aarhus Business College har valgt at udbyde en fast fagpakke, der indeholder alle obligatoriske samt valgfrie fag.

Fag markeret med * er valgfrie.

Digital markedsføring 1 og 2 undervises på ekspertniveau, og det vil mod et eksamensgebyr være muligt at gå til eksamen på erhvervsakademi-niveau og modtage 10 ECTS. Eksamen foregår ved Erhvervsakademi Aarhus, der er Aarhus Business Colleges nabo.

Digital salg og forretningsforståelse

Det første obligatoriske fag på uddannelsen indeholder en introduktion til digital handel.

Dette omfatter bl.a. forretningsmodeller, trends, lovgivning samt sammenspil mellem teknologi, funktionalitet og design. Du vil endvidere få en grundlæggende introduktion til SEO samt købsadfærd.

Digital købsadfærd

I andet obligatoriske fag bygges der videre på introduktionen til købsadfærd fra uddannelsens første modul.

Dette omfatter bl.a. målgruppesegmentering, målretning, forskellige informations- og salgs-kanaler, kundeloyalitet, tendenser samt GDPR. Du vil endvidere få en introduktion til dataanalyse.

E-commerce drift og kundeservice

I uddannelsens tredje obligatoriske fag går vi tættere på hvilke dagligdags opgaver, der skal løses i virksomheden i forhold til digital handel.

Dette omfatter bl.a. sortiment-sammensætning, vareoprettelse og produktinformation, markedsføringsplaner, ordrebehandling, kunde-kontakt og -service samt reklamationer og retur, og den dertilhørende lovgivning.

Dataanalyse

I fjerde fag bygges videre på den tidligere introduktion til dataanalyse samt SEO.

Dette omfatter bl.a. dataindsamling, datakvalitet, visualisering og formidling, håndtering af personfølsomme data, KPI-er samt konverteringsoptimering.

Digital markedsføring 1

Digital markedsføring er uddannelsens femte obligatoriske fag og udbydes ved Aarhus Business College på ekspert-niveau. Faget giver dig viden om digital markedsføring, som skal gøre dig i stand til at varetage kampagner på sociale medier og bruge loyalitets-programmer.

Dette omfatter bl.a. datadrevet markedsføring, OVP, automation samt content marketing. Herudover bygges der videre på tidligere information om SEO samt lovgivning.

Digital salgsoptimering*

Fagpakkens første obligatoriske valgfag handler om salgsoptimering med fokus på konvertering, merchandising, øget trafik og salgsvolumen.

Dette omfatter bl.a. salgsbudgetter, CRM-systemer, kundetyper samt priskalkulationer. Herudover bygges der videre på tidligere information om loyalitetsprogrammer, konvertering, købsadfærd samt dataanalyse.

Logistik*

Fagpakkens andet obligatoriske valgfag hedder logistik og handler om både lagermuligheder og forsendelsesmetoder.

Dette omfatter bl.a. konsekvenser af forskellige lagertyper, logistik som konkurrenceparameter, lagerstyring og digitale systemer hertil, kvalitetssikring, omkostningsanalyse samt Supply Chain Management.

Omnichannel*

Tredje obligatoriske valgfag hedder omnichannel og handler om samspillet mellem afsætningskanaler af både fysisk og digital karakter.

Dette omfatter bl.a. optimering af kundeoplevelse, datadistribution, effektmåling samt kontaktpunkter. Herudover bygges der videre på tidligere information om kundeadfærd.

E-procurement*

Fjerde obligatoriske valgfag handler i høj grad om godt købmandskab med fokus på indkøbs- og lager-styring.

Dette omfatter bl.a. indkøbsstrategier, leverandøranalyse, kalkulationer, forhandlings-parametre og -teknikker, transport og forsikring samt lagerniveau.

Digital markedsføring 2*

Sidste obligatoriske valgfag er Digital markedsføring 2, der bygger videre på Digital markedsføring 1, og som også udbydes på ekspertniveau. Faget strækker sig, som det eneste på uddannelsen, over 2 uger.

Dette omfatter bl.a. indholdsudvikling, målstyring og effektmåling, brugertests, brugervenlighed, kundefastholdelse, re-marketing samt markedsanalyse. Herudover bygges der videre på tidligere information om SEO.

Fagprøve

Du skal afslutte din uddannelse med en fagprøve, som giver dig mulighed for at dokumentere de færdigheder, du har opnået igennem de to år. Fagprøven er løsning af en praktisk problemstilling i virksomheden. Du vælger selv, hvilken problemstilling du ønsker at arbejde med. Da den netop skal tage afsæt i konkret praksis, er der rig mulighed for samtidigt at tilføre værdi til din virksomhed.

Eksempler på emner, der kan behandles:

  • Lancering af nyt brand i webshoppen
  • Forbedring af webshoppens placering med udgangspunkt i organiske søgninger
  • Optimering af returprocessen for webshoppen
  • Udformning, måling og analyse af en online reklamekampagne
  • Optimering af e-mail-marketing
  • Indkøbs-, lager- og logistik-optimering
  • Serviceoptimering i forhold til omnichannel-oplevelsen

Fagprøven består af 4 dele:

  1. Problemformulering, der udarbejdes i samarbejde mellem dig, dit praktiksted og læreren på skolen
  2. Projekt, der gennemføres i virksomheden
  3. Skriftlig aflevering om projektet
  4. Mundtlig eksamen med udgangspunkt i afleveringen.

Undervisere

Underviserne har alle en teoretisk såvel som praktisk baggrund. Generelt forsøger vi endvidere at inddrage både dig samt eksterne oplægsholdere fra virksomheder, så meget som muligt.

Udviklingen i netop denne branche går ufatteligt hurtigt, og det er i virksomhederne denne udvikling sker. Underviserne kan derimod udfordre dig i forhold til dine arbejdsmetoder samt sætte teori på nogle af de arbejdsopgaver du allerede oplever i virksomheden.

Søren Nielsen

Søren er ny underviser på hovedforløbet, men har tidligere undervist 5 år på grundforløbet samt vikarieret hos Kurser & efteruddannelse. Hans arbejdshistorik ligger herudover ved Aarhus Kommune samt IKEA Aarhus.

Søren stiftede sin første virksomhed i 2005 og har her bl.a. lavet programmering, IT-kurser for private virksomheder samt detailsalg på nettet.

Sørens uddannelsesmæssige baggrund er en kandidatgrad i jura fra Aarhus Universitet samt en diplomuddannelse i erhvervspædagogik.

Løn under uddannelse

Du får elevløn under din 2-årige læretid efter gældende overenskomst. Lønnen forhandles individuelt med din lærerplads og kan derfor variere.

Arbejdspladsen kan få lønrefusion (AUB) og befordringsrefusion under skoleopholdene.

Fremtidsmuligheder

E-handelsmarkedet er i konstant vækst, og det har en positiv afsmittende effekt på jobmulighederne i forlængelse af din uddannelse. Nogle af de jobtitler du kunne få med denne uddannelse kunne f.eks. være:

  • E-commerce Assistant
  • Customer Care Coordinator
  • Web Assistant
  • Logistik-koordinator
  • Content manager
  • Marketing Assistant
  • Business Unit Coordinator

Bedre jobmuligheder med Aarhus Business College

Eleverne fra Aarhus Business College har større sandsynlighed for at komme hurtigt i arbejde efter endt uddannelse end elever fra øvrige dele af landet.

Kilde: UNI-C (Data fra Danmarks Statistik), 2013.

Samarbejdspartnere

På e-handelsuddannelsen har vi et praksisnært forhold til undervisningen. Derfor får vi med jævne mellemrum besøg af repræsentanter for virksomheder, der fortæller eleverne om relevante emner inden for digital handel.

Her er nogle af vores samarbejdspartnere:

Har du spørgsmål?

Søren Nielsen
Underviser
soni@aabc.dk
Susanne Østergaard
Uddannelsessekretær
8936 3717suaa@aabc.dk